aku marah kat budak jawa

by Zoul on 27 January 2009

...tak delah, aku melayu kok..! ayat yang biasa aku dengar bila bercakap tentang orang melayu keturunan jawa kat sini. tak salah pun.. diorang sendiri yang jadi penyebabnya. biasanya orang bangga dengan teras keturunan diorang. tapi muda jawa kat sini tak rasa macam tu. aku sendiri jarang sangat dengar orang muda jawa yang cakap jawa samada jawa yang sempurna atau jawa rojak. memasing cakap melayu walupun sesama bangsa... alasannya mak bapak tak ajar. kalau mak bapak nak ajar, korang nak belajar ker?

pasal apa hah? kalau kita 'born to be' jawa, itu perkara yang sangat memalukan ke? 'jatuh standard' ke kalau orang lain tau kita orang jawa. aku rasa satu hari nanti, jawa cuma tinggal nama aje kat negara kita ni kalau keturunannya tak berbangga dengannya. selalunya orang akan kaitkan jawa dengan indon, itu tak boleh dinafikan sememangnya keturunan jawa yang ada kat malaysia ni asalnya dari indonesia. tapi....
...jangan pulak korang lupa yang sebahagian besar masyarakat melayu yang ada kat negara ni juga berasal dari sana.



agaknya kalau jawa ni salah satu negeri yang ada kat amerika atau england tentu korang akan dengan bangganya mengatakan bahawasanya 'i'm javanese..'. tak paham aku dengan fenomena ni. eh beringatlah kalau dah jawa tu jawa jugalah, takkan boleh jadi omputeh la. bangga lah sikit dengan keturunan korang tu. orang jawa ni pun punya sejarahnya dalam pembangunan negara kita ni. kalau korang tak percaya.. cuba perati betul-betul.. kenapa masyarakat jawa ni senang dijumpai negeri-negeri yang maju kat malaysia ni? bukan kerana dah maju baru diorang datang.. tetapi diorang dah ada bersama memajukan negeri-negeri ni sejak zaman 'heng maleheng' lagi tau.

hey sudah la jangan nak berlakon lagi. kalau dah jawa tu jawa jugak la... berlagak ajar anak cakap omputeh, cakap cina , cakap perancis... tapi cakap jawa tak reti. kenapa? bahasa jawa tak boleh jadi maju ke? kena ingatlah vocabulary untuk bahasa jawa tersangat lah jauh lebih banyak dari bahasa melayu tu sendiri tau. tak paham aku...

terus terang aku katakan aku ni keturunan jawa tau.. sampai sekarang aku masih mempelajari bahasa jawa. aku tak kisah kalau orang nak kata apa kalau aku kata aku orang jawa. at least aku boleh cakap melayu, jawa ngan omputeh tau. hey bebudak jawa kat luar tu... sedar lah yang korang tu jawa so, jangan lah nak berlagak mengatakan yang korang tu melayulah, cinalah, kacukan lah... aku sendiri pun kacukan tau tapi tetap bangga aku ni jawa. tapi kacukan aku tu bukanlah luarbiasa.. aku ni kacukan lelaki ngan pompuan maka.. jadilah aku.... hik hik

"nyong dewe wong jowo, iso ngomong jowo tapine jowo seng orak-orak la.. jowo alus kulo mboten ngertos..." luputanku seng akeh-akeh dingapuro yo...

{ 32 comments... read them below or add one }

Jaws said...

haha...
aku pon jawa jugak!!
sama laa kita..
tapi cakap jawa aku tak reti..
huhu..
bapak aku reti tapi tak pernah pon dier nak ajar..
huhu..
rasa malu jawa tak reti cakap jawa..
aku tau kira 1 hingga 10 dalam jawa jer..
huhu..kalo buka kelas or jual produk belajar bahasa jawa laku nih..

Dosz said...

aku bukan melayu.. aku mix. haha

Monkey D Luffy said...

betul cakap ko tu... ada citer masa kat kg aku dia bukan bugis tapi mengaku bugis kerana x mahu mengaku keturunan dia... macam2

p/s: aku memang bukan bugis... hehehe

eira said...

maaf om..
aku keturunan bugis..
jawa bukan ya..
eheheheheh

:)

Ir. hydir said...

aku minang ...
moyang aku dari pagar ruyung ...

den bukan jawa... den org minang .. :)
tp den anak Malaysia jati ...
den sayang Malaysia ... heh :)

asybedazzle said...

salam kenal.
aku bukan jawa. tapi bugis. haha

Chekgu BaniHassim said...

haha...
aku jaluk ngapuro seng akeh2...hahah...
opone arek isin ngaku wong jowo...

bangge opo...hahah...

ps: lawa lantai umah ko nih, serba kekayuan...

*i.am.me.for.myself* said...

uhu...kabare?
waras?

mak aku jawa..ayah aku je banjar..
jadi apa? banjawa? hahaha
aku bangga ada dua2 ni
tp jowo pun rock ape..rock jowo
makan nasi ambang :)

izz said...

kalau da jadik org terlebey bangge keturunan jawe, org lain nengok pon menyampah.. nanti sampai org melayu pon pecah belah.. jawa team sendirik bugis team sendirik minang team sendirik.. so lebih elok berbangga jadik bangsa melayu jerk.. ~no offense la taw

eliza said...

aku bukan jawa..
tapi aku suka makan gado-gado di warung jawa tempat aku sini.

*abah aku bugis.. mama aku banjar
aku kadang2 jadi bujar, kadang2 jadi bangis..hehe

cuit said...

Jaws: Good idea boleh buat nih.. jual software translation to jawa...

Dosz: Aku pun mix...tp remix.. hik hik

Monkey D Luffy: Sori bro aku ada mix dgn bugis la...

eira: tau cakap bugis tak...?

Ir Hydir: Tak pe... tetap serumpun...

Asybedazzle: Bugis ye.. bugis kan.. bukan portugis sudah... hek hek

Chekgu BaniHassim: Riko wong jowo ndi yo..?

*i.am.me.for.myself*: Waras..waras.. (jawa) Ikam banjar mana jah...? (banjar)

izz: It's alright....Betul... bangsa kita melayu.. keturunan kita ada pelbagai dgn budaya dan pantang larang yg berbagai jd siapa yg nak berbangga dan mengekalkan kalau bukan keturunannya... kenanglah datuk nenek kita...

Thanks to you guys for the comments...

Jaws said...

hahaha..
jom JV bersama..
kat malaysia takder org buat ag..

cuit said...

eliza:

Bugis + Banjar yer... patutla comel..hik hik

cuit said...

Jaws:

Boleh jer... no hal.. tp camner, bebudak skrg ni malu nak cakap jawa pun... huk huk

GeNeRaSi MaLaYSia said...

tu sume just menunjukkan kn bangsa je..
yg plg penting kite ni sume rakyat malaysia..
jemput2 r datang ke blog GeNeRaSi MaLaYSia..
hehe..
tumpang wt iklan kit..
jgn mare..

humbleandmodest said...

aku paham bila dengar org cakap dalam jawa.
tapi aku xboleh nak cakap jawa.
ohh...?

eira said...

tak tau..
awk ajarla
heheeehehehe

BudAk hijAu said...

mawi jawa!!hehehehehe...

zuhaimi zul said...

hahahah... aku melayu Pahang...just melayu.. takde jawa, bugis, Banjar or ape2... just melayu...

Minister Of Mind said...

sawadikap..kap kun kap...

Cuit said...

GenerasiMalaysia:
Iklan boleh jer...jgn iklan porno sudah...

humbleandmodest:
Tak pe.. itu boleh diatasi... kawin jer ngan org jawa...

eira:
La aku ingat dia tau...

BudAk hijAu:
Mawi.... ye betul...mawi jaworld..

zuhaimi zul:
Tak pe yang penting ko malaysian kan... bukan siam kan...atau kemboja kan...atau papua kan...hik hik

Minister Of Mind:
Sawadikap.. maksudnya :saya bawa pundi ikan siakap...

humbleandmodest said...

parents aku jawa.
my grands jawa.
apa lagi?
haha!

([:wandisini:]) said...

kabare kang.

mampir nang kene, aku rak iso ngomong jowo banget,tapi nek aku balik kampung nang sg air tawar kenek ngomong jowo la

mr belacan said...

kabare kang,

salam mampir yo kang. kampung ku nang tiram burok tanjung karang. Tapi aku orak patek iso ngomong jowo, sitik2 kenek la.

Javanese Community said...

salam to all,

dengan rasa rendah dirinya, saya menwujudkan blogger komuniti JAWA yang khas untuk menjaga identiti JAWA di MAlaysia ini

lawati http://javanesemalaysia.blogspot.com/


terima kasih!

Nazz said...

Javanese Community

Aku join lah...

Javanese Community said...

salam,

aku mampir neng kene yooo.. gelem porak delok link kie?

http://www.javanesemalaysia.blogspot.com/

Anak Baroh said...

Ayah aku Bugis Bone(100%)...mak aku Banjar Alai...

mak aku ni mix sebenarnya(50% Banjar..25%minang..25%jawa)...tapi aku takrifkan sebagai banjar sebab suku Banjar ni pun terbentuk dari Jawa ngan Minang gak...

Aku dok Sabak Bernam..bila ada orang kata aku 'Jawa'...aku bangkang gila2....

Setahu aku orang ramai tak suka Jawa ni sbb ada kaitan dengan Indonesia...

Nazz said...

Wakaka.. setahu aku yg tak ade kaitan dengan indonesia ni cuma keturunan siam jer.. Melayu.. indon, Bugis..Indon, Banjar..Indon, Jawa..Indon, Kerinchi..Indon, Minang..Indon.. cuma aku rasa yg masih sedor diri dari Indon.. Jawa jer.. kih kih kih

M'Rie R'Nie said...

eh2..saya pon jawa gak tapi Melayu Jawa ar. Setahu sayalah. Orang Minang pun asalnya dari Indon juga lah. Org Minang bukan asal dari Malaysia 100% kecuali yg memang lahir kat Malaysia.

Asal usul Jawa & Minang di Malaysia adalah dari Indonesia juga. so tak yah nak perli yg Melayu Jawa itu asalannya dari Indonesia. sebab Keturunan Minang pun asalnya adalah dari Indonesia juga.

Betul cakap Nazz tu. cuma bangsa Siam jer yg bukan asal dari Indonesia. Melayu,Banjar,Bugis,Minang & wat so ever tu sume asalnya dari Indonesia. So tak yah nak mempertikaikan kami yg berbangsa Melayu Jawa ni.

aija said...

saya kawen dengan budakjawa

Mufid Zaky Asari said...

Pandai ko cakap? lagi baik korang usul kat UMNO agar orang Jawa Tak dikategorikan sebagai Melayu, itu la akibat dari kerakusan UMNO yang mencaplok etnik lain (Jawa, Bugis, macam-macam) sebagai Melayu, korang lihat kan? Melayu totok pon tersingkirkan, Jangan sampai Malaysia jadi Indonesia ke-2 (dominasi Jawa) atau pun Singapore ke-2 (dominasi Cina)

Post a Comment