Aku Tak Nak Kereta Proton

by Zoul on 17 February 2009

Ni kereta Proton MPV yang akan berada di jalan raya malaysia tak lama lagi. Harga yang aku diberitahu memang berbaloi. Nama dia ada nama pompuan sikit... Tak payah lah aku nak cerita panjang pasal asal usul atau identiti kereta ni.. aku rasa rata-rata orang malaysia dah tahu.. Salah satu kereta yang aku pakai sekarang ni adalah kereta proton. Aku memang menyokong slogan belilah barang tempatan...

Memandangkan kereta proton mpv ni pun akan berada depan mata kita tak lama lagi... kat sini aku mengimbas beberapa perkara yang melibatkan kualiti kereta keluaran proton yang telah lalu {yang aku ingat aje}. Bukan apa.. tujuan aku supaya proton tidak mengulangi perkara yang sama. Cuba kita tengok kereta mpv kat atas nih, dari segi rekabentuk luaran memang boleh dikatakan proton boleh berbangga lah.. maklumlah kalau nak dibandingkan dengan jenama lain yang ada di pasaran, proton ni masih dikira budaklah {budak tua}.

Walaupun masih budak, janganlah buat kesilapan yang berulang-ulang.. orang dah naik muak lah.. nasib baik kereta proton ni agak murah sikit jadi, adalah orang yang beli. Tapi kalau harganya sama dengan jenama lain yang lebih popular... mau hancuss.. Okay lah.. cuba kita ingat beberapa masalah dengan model kereta proton yang lepas yer..

1} Kereta Perdana: masalah yang besar pada gear boxnya.. sapa yang pakai kereta ni memang banyak duit punya sebab maintenance dia memang boleh tahan. Ini tak termasuk kuat metekedarah minyak tu..

2}Kereta Waja: masalahnya pada power window, tak habis-habis sangkut.. lepas tu masalah oil pumpnya yang kerap rosak.. jadi pada sesiapa yang menggunakan kereta waja, tetiba padam tengah jalan.. start tak boleh.. itu tandanya oil pump korang dah kondem... Tapi tak per aku ada satu tempat yang jual pump ni lebih murah dari harga pasaran {promosi plak}. Lagi satu absorber dia bunyi klekung klekang.. heh apala..

3}Kereta Gen2: masalah dia, absorber depan sangkut pada body waktu korner... ni lagi satu hal.. aku tak tau camne diorang ukur masa develop model ni sampai spring absorber boleh sangkut..
Pastu orang komplen seatnya macam kayu... keras

4}Kereta Persona: masalah dia, ada bunyi pelik kat bahagian depan waktu membelok ke kiri.. ada rasa drup drap kat stereng. Pastu ada bunyi decit-decit kat bahagian tempat duduk belakang.. ada masalah dengan aircond {tak silap aku ada kena mengena dengan hose yang digunakan}.. Lagi satu ada bunyi yang pelik waktu membrek....

5}Kereta Savy: masalahnya rekabentuk yang entah hapa-hapa.. pastu absorber belakang ada masalah bocor..

6}Kereta juara: Kereta robot transformer ala-ala townbox.. masalah pada brek drum dengan gear box... spare part mahal bagai nak rak...

7}Kereta wira: Yang ni kurang sikit masalah sebab mitsubishi masih jadi rakan kongsi katil proton .. cuma yang selalu jadi.. power window tak function dengan baik... cermin dah turun tak leh naik..

8}Service Center: Layanan kat servis center proton edar ker atau eon, sama ajer... tak mesra pengguna langsung...

Itu beberapa masalah kecik tapi menyakitkan hati yang aku harap tak akan jadi pada kereta mpv baru proton tu nanti... kalau korang ada lagi nak tambah {atau nak marah kat aku} silakan.....

{ 39 comments... read them below or add one }

a.b geldofg said...

proton akan terus mgulangi masalahnya yg lalu..slagi org msia terus mbeli proton....cuba boikot....pasti Qlty nya akan mningkat

alien said...

harapnye mpv ni ade class..
tapi aku penah terdengar org cakap..
proton buat kereta utk pasaran luar.. TIP TOP!!
xkisah r jenama apa termasuk yg disebut diatas..

tapi utk pasaran domestik..ala kadar jer..cukup syarat asal ianya dipanggil kereta..

RoseHana said...

a'ah..wira tu mmg..cermin turun xleh nek..g kedai repair byor singgit je..padahal..cermin xleh nek.prob cket je..hak3..proton2..

Anonymous said...

Hahaha....kilang proton tu dibina atas sebahagian duit dari cukai pendapatan aku dan rakyat malaysia yg lain.. Kalau tak sokong... hancur lah itu pelaburan..
Tapi Proton jauh lebih baik dari itu kereta KOREA hat yg nak di buang tapi kasi jual kat sini kan? Dah lah mentekedarah minyak... value jatuh mcm nangka jerr

Ikaa said...

uyyoo
cuiit talk bout car larrh
hahaha
yg savy tu mmg btul..
yg juara tu pon mmg btul..
wira pn betul..
ar!sume btul!
kao cedok mane mklumat ni haa..*angkt2 kning;P
har har har

Ir. hydir said...

huh... kereta wira saya dah clock 118K tapi masalah nya amat minimum...

Selalu kena gi servis bila jejak 5000km...
follow apa yg di recommend...

anyway ... Still using Wira!
Target mahu pakai MPV Proton? .. x... Grandis ler.. :)

Anonymous said...

hahaha..
aku taktau nak cakap camner..
aku ada 4 kereta proton kat umah..
so, nak kata masalah dier nih dah biasa sgt..
tapi so far tak pernah sangkut tepi jalan ag arr..
kecuali waja je penah sekali..
yg lain ok..
tapi proton sepatutnya naikkan kualiti kereta dier,
sebb harga diorg even murah dr harga keta lain actually harga diorg still mahal..
harga keta jenama lain mahal sebb cukai..
kalo beli mitsubishi evo kat jepun, rm50k dah dapat dah..
sampi malaysia kaw2 mahal sebb cukai..
so, aku rasa proton mahal arr harga dier bile di compare ng pasaran global..
huhu..

mr.syazwan said...

wira mmg better to compare kete yg lain under proton tu kn...
tpi abg ku aru beli pesona lum sampai warranty lg.. da ade dgr bunyi2 bodo2 je...
nasib baik free klau byr mau ku SEKEH kepala yg designer tu...

Anonymous said...

nasib baik aku x pkai proton..hahaha

Lemangcute Comel Yang Dilindungi said...

lemang dah pakai wira semenjak 2003.. bulan nie dah habis bayar..alhamdulillah... tingkap memang problem..siap kene tutup pakai plastik sekali tu..huhuh..

Nih nak promote.. if nak MPV..cuba try usha Cherry Alado.. ekonomi dan size dier besor....

:::jillian de jill::: said...

7}Kereta wira: Yang ni kurang sikit masalah sebab mitsubishi masih jadi rakan kongsi katil proton .. cuma yang selalu jadi.. power window tak function dengan baik... cermin dah turun tak leh naik..

ooo,... aku ingat kete laki aku jerk...

sekitar awal bulan jan habis ber rat rat sbb timing belt putus di tengah hiway

p/s: rakan kongsi katil..

cik indie said...

pasal savvy,

walau kau kata rekabentuk tahape2, tapi aku tetap percaya itu subjektif. macam kecantikan, it belongs to the eye of beholder.

bab kebocoran di bumper, aku tak alami pulak.
dah masuk 3 tahun, savvy aku xpernah lagi rosak yang ekstreme2. minyak jimat gila.

www.katobengke.com said...

wah kereta yang sangat indah....
mana buat aq...heheh....

Kapten Luffy said...

guna perodua ok?

Pujangga Asmara said...

Nasib baik PA tak pakai keta.. hahaha.. stakat ni toyota abg PA orait lg.. xbyk wat hal..

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

exora cute banget namenyer kan...hiks! ;)

Aku Iron Man said...

gaya kau tulis di sini semacam kau sudah cuba drive semua kereta Proton saja, betulkah? kalau betul, aku kagum dengan kau.

Jard The Great said...

aku sokong perodua jer.. lalalala..

CikPuan Adda said...

Teman tak pakai jenama Proton. Pakai Perodua jer coz teman x brape bkenan kebanyakan kereta keluaran proton body dia kalo ketuk rasa cam ketuk tin biskut jek...he2...ampun pak!

Anonymous said...

sy pilih peodua
hehehehehehe

;p

cik indie said...

haha. bukan perodua pun if ketuk body pun cam ketuk tin gak ke? member aku penah tekan body kancil, kemek. baru tekan ngan tangan. kete malaysia sume memang byk yg fragile. kalau accident.. hm.. remuk gila2.
malaysian car maker should hilite quality more than quantity. dah la kita macam terpaksa je beli kereta nasional sbb tax melampau kat kereta import. at least bagi la kita barang yang berkualiti. bukan kita tak nak support barang Malaysia. Kita support apa? tu pasal kita pakai gak. Tapi, janganla take it for granted.
Hope ada improvement di masa akan datang.

Anonymous said...

xstuje dengan komen cuitt pasal savvy...
cik cuit pnah pki kte savvy kew????????..
lm cbe lm tau kn.....

::alifdalmim:: said...

alar..baru je nk amik kete waja uncle sy..adoii..mcmner ni?...tak suka la Proton ni..

Anonymous said...

tayah beli la krte proton baru,,,kalau dah rosak anda akan dapat rasekan macam pakai krte mewah..nak2 savyy.. gi tanye sape2 yg pakai savvy,,, msti haty panas je,,

Anonymous said...

x de la.. aku pakai savvy ok jer. bawak 130km/h kat lebuh raya steady.. jimat minyak. savvy best aaarrr. ko bukan owner mana ko tau

naqib said...

masalah waja...... jarum minyak ntah ape2 yg ditunjuknya, tiba2 lampu oren nyala lak. sedihlah nk bajet minyak rm10 ke rm20 grenti tk leh.

ade sesape hadapi mslah jarum minyak waja..?
tlong kongsi kit kat sini, kot2 jarum minyak waja bleh setel.

Unknown said...

protonnnnnnnnn

Unknown said...

aku puyer perdana pakai baru 4 thn tp dah osak gearbox 2 kali las2 aku convert manual selesai masalah gile btul lah proton nih wat kete tah hapahapa

Anonymous said...

stuju jarum myk waja xbetul,dh kurg dr separuh pastu lame skit jd separu h lak...tanda myk nk abis pn menyala terus...xde bekelip2 pn...

Anonymous said...

nda lah kalau proton....TERUK SANGAT MELAMPAU-LAMPAU

Anonymous said...

try buat kete sendiri:
1. body kete RM5000
2. Cat - RM500 (dah banyak takkan mahal kot)
3. enjin kete - 4000
4. tempat duduk & karpet dlm kete - RM2000
5. Tayar r15 - 200 x 4 - RM800
6. Sport rim - RM 800
7. absober - RM400
8. aksesori - RM1500 (radio/lampu)
9. Dashboard - RM500
10. Etc dlm ruangan enjin + wiring- RM 3000
11. Sistem brek - RM 1000

jumlah kasar tambah tolak (=/-)= RM18700

(lebih kurang RM20,000.00 - rasa2nya dah bulih jadi satu kete)....... hahahaaa...proton estimatelah sikit.... jgnlah ikut sangat vendor2 pemnbekal alat ganti..... kurang2 kete yang dibuat di Malaysia sekitar harga RM40,000 dahlah tak kisahlah perdana ke atau yang lelain.....

Anonymous said...

aku pakai proton wira 1.5SE baru setahun jagung, antara masalah yg sering terjadi ialah:
1) pintu sebelah pemandu tak boleh tutup rapat, kena hentak kuat2, baru tertutup rapat.
2) masalah alarm dengan lock pintu tidak berfungsi dengan baik.
3) butang power windows bermasalah (selalunya terjadi 'contact point' dalam butang tersebut) menyebabkan butang power windows tidak berfungsi.
4) fius lampu malam / belakang selalu terbakar.
5) kabel spark plug bermasalah, terjadi contatc point antara kabel dan plug menyebabkan enjin jadi semput dan boleh menyebabkan kehilangan kuasa pecutan / boleh juga menyebabkan enjin mati apabila memecut.
6) throttle body selalu bermasalah menyebabkan kawalan angin yang masuk untuk pembakaran tidak sempurna - boleh menyebabkan enjin semput dan mati secara tiba-tiba.

itulah antara-antara masalah yang sering saya hadapi sepanjang menggunakan kereta jenama proton model wira 1.5SE walaupun telah diservice mengikut jadual. bagi saya kualiti kereta proton adalah amat-amat tidak memuaskan.

Anonymous said...

cuba try tekan body kereta proton dengan kereta sorong??...mne lg kuat....heheehehe

Anonymous said...

jarum minyak wira pon slalu gak xbetul...

Anonymous said...

ntahlah stakat niieeeeeeeeee aku pakai okkkkkkkkk je.... taklah masalah teruk sangat. mula2 aku pakai satu tu 6 tahun, pah tu aku pakai yg satu lagi 5 tahun sekarang aku pakai lain pulak baru masuk dah 3 tahun. takdok masaloh puuuunnnnnng. He...he...he.... TAPI BUKAN PROTONLAH. Bukan aku takboh guna barangan malaysia..... tp tulah Quality sangat teruk walaupun hrga muroh. biar mahal sikit tapi hati senang........... SORRY

Anonymous said...

Kereta proton ialah kereta pertama aku. Beli dalam plastik lagi. Tapi aku jual lepas 3 bulan pakai kerana hampir meragut seluruh baka aku. Bagi aku kereta proton ni tak stabil semasa mengambil selekoh. Ada ke patut pada 70-80kmj boleh masuk ke laluan bertentangan. Nasib baik tak ada bas atau lori dari depan. Dah le kemasan macam pasang dengan kaki. Sekarang aku rasa lebih yakin dan selamat pakai kereta lain.

Rez_One81 said...

To Anonymous: U mesti pakai proton kereta kebal kebanggaan proton tu kan? sy dah pakai itulah keadaan nya..proton buat kereta sbb nk habiskan engine proton lama..tapi nk gadaikan nyawa pengguna proton...

Rez_One81 said...

sy pakai proton persona SE..handling mmg power..tapi mcm pemilik blog ceritakan ada bunyi pelik bila belok ke kiri..bila buat aduan kt CS..dia kata x de bunyi..hampeh2..lepas ni aku nk jual kereta persona ni..nk tukar kereta lain...good bye proton...

Mat83 M8 said...

apa masalah perdana v6 auto bawak 60km/jam je dah bergetar mcm nak tercabut engine..dah tukar mouting problem gak...gearbox auto bila nak bertukar pada speed 3 je mcm tak mau tukar mula la meraum...agak2 apa ya..tolong bantu....nak tanya pomen sume suruh tukar...last2 kereta pun suruh2 tukar...

Post a Comment