Shoutbox useless

by Zoul on 30 January 2009

Macam biasa kalau ada kelapangan aku merayau-rayau kat blog sesapa pun. Kadang-kadang tu lama juga aku jadi penunggu kat satu-satu blog sebab entry nya yang sedap dibaca atau pun penuh berilmu. Dalam merayau di alam maya tu kekadang aku rasa kagum bila terjengah blog kengkawan yang punya trafik yang tinggi. Hingga kekadang aku rasa jengkel juga bila entry nya kadangkala cuma "hari ini aku bosan"... itu saja. Tapi dia punya komen berpuluh yang datang.
Tapi aku taklah bengang sebab aku tau sebelum dia mencapai 'tahap' tu tentu dah bermacam usaha dia buat sebelum blognya di kenali. Lain lah kalau kita ni memang selebriti atau tokoh terkenal macam chedet. Dia punya entry cuma 'Happy Chinese New Year' jer, tapi yang komen bagai nak rak. Kalau tengok pada dia punya visitor ajer dan mencecah berjuta. Fuhhh...Nak letak iklan aje.... paling murah RM300.00 sehari... diulangi, sehari beb..

Dalam pada itu apa yang aku perasan ialah rata-rata blog yang begini memang tidak diletakkan shout box atau shoutmix atau yang sama dengan nya (kalau ada pun mau overload). Tapi itu semua orang tau, kalau dah femes buat apa nak letak shoutbox lagi...kan. Jadi blogger sengkek macam aku yang baru nak kenal blog ni, kenalah ada shoutbox. itu pun kalau ada penjenguk yang sudi ringankan tangan menaip kat situ.


Bila bercakap tentang shoutbox ni.. aku terfikir memang ada baiknya juga benda ni. At least boleh juga berkenal-kenalan dengan rakan-rakan blogger yang lain. Tapi ada satu yang aku perasan.. kotak shoutbox ni aku tengok dah jadi macam chat box. Pelawat meninggalkan pesan pada shoutbox dan akan dijawab oleh tuan rumah pada shout box yang sama. Soalannya, adakah tuan rumah tu pasti yang pelawat tadi akan datang semula untuk membaca balasan darinya? Lain lah kalau shoutbox tu memang asalnya dibuat oleh tuan rumah sebagai chat box. Dan gunanya adalah untuk pengunjung setia blog tersebut.. ini biasanya ada pada blog-blog remaja.

Jadi pada pendapat aku, adalah lebih baik tuan rumah tadi melawat blog mereka yang meninggalkan pesan tadi dan menjawab pada shoutbox mereka atau mungkin dengan meninggalkan komen pada satu-satu post atau entry blog mereka. Dengan ini secara tak langsung akan meningkatkan trafik pada blog sendiri, sebab pelawat blog yang dilawati tadi ada kemungkinan akan klik pada link yang kita tinggalkan.

Tetapi cara yang lebih baik dan berkemungkinan boleh mendapatkan backlink adalah dengan meninggalkan komen pada entry. Sebenarnya aku juga kerap meninggalkan pesan pada shoutbox seperti ini... Salam, aku singgah tau atau Salam kenal...(ayat spam). Tapi sekarang ini aku mula terfikir apa salahnya aku meninggalkan pesan yang sama pada ruang komen untuk satu-satu entry terkini. At least bangga lah sikit tuan rumah sebab ada pelawat yang sudi komen entry diorang (melainkan tuan rumah blog tersebut belum lagi up-date blognya dalam jangka masa panjang) Atau kita boleh buat pada kedua-duanya sekali, pada ruang komen dan pada shoutbox.

....Barulah shoutbox tu ada gunanya... hik hik hik

{ 25 comments... read them below or add one }

Pujangga Asmara said...

Errr...mcm kenal je dgn topik boring tuh... huhuhu.. terasa la pulak..

Unknown said...

Antara shoutbox dan komenbox.
2 bende berbeza, namun kedua-duanya mampu
mempengaruhi orang ke blog nko.

memang kekadang kite frust kalau entri kite
buat tadek komen... tapi aku rase waktu aku mula
mula berkecimpung.... aku dah jenuh cakap
sorang sorang kat blog... sampai la satu mase
aku merasakan ianya satu kesilapan sebab aku tak
berkenalan dengan blogger yang lain menggunakan
shoutbox dan comment box.

abis kuat kalau aku tak bleh nak komen kat blog
orang tuh, maybe sebab entri tak menghairahkan
(hahaha) paling tidak aku akan meninggalkan
sepatah dua kat shout box depa....

tapi kalau entri menarik perhatian aku untuk
berkomentor... aku tak teragak-agak untuk
komen panjang lebar... kekadang komen aku boleh
kalah entri tuan empunya blog... bukan nak show
off... tapi seronok sebenarnya berkomen kalau
kene pada topic dan kene pada gayanya.

*** pst... selalunya kalau komen... aku goreng
abessss~

woraite... take care!
AzmanIshak.Com

Anonymous said...

erm..ader btol gak..tp, kita kena gak jwb kat shoutbox kita.. ne taw kalo org tu dpt hidayah dtg blik kat kitanya site..kecik atie mereka2 tu tgok slm x dijawab..rasanya, kita kena tinggalkan reply kat komen mereka+shoutbox mereka+shoutbox kita..hik hik hik.

Anonymous said...

Mr. Azman mmg goreng abes mengomen kat sini...blog ni pon feymes gak..skali post ader la bergantang-gantang komen yang masuk..pujian ni..trima laa..

Ikaa said...

hohohh..
betul arhh..
tp kdang sayer knfius gak nk blas msej kt chtbox tuh
last2 blas kt dua2 chtbox
huu..entry ini mnarik;)

said...

ada betul nyer....
kekadang kebizian keje
menyebabkan tak sempat nak reply msg di kotak chat...dan menyebabkan kawan2 rasa mcm kita tak pedulikan diorang....atau diorang sangka kita sombong....

tp tetap curi2 masa nak skodeng balik blog member yg skodeng blog kita tu....hargai kawan..

(^_^)

♥Yanie Putrajaya♥
*********************************

BudAk hijAu said...

sy bukan artis.ptt ah komen xbyk.

*statment xley blah.hhihihihi..

Ridhuan said...

start ada chatbox baru ler visitor aku banyak and aku start kenal blogger lain.. personal blog really need a chatbox a.k.a shoutbox

chekgu Bani Hassim said...

erm...
yg tak besh ade shoutbox ni, org spam yg klise...
"Salam kenal...Nice blog..."
ade yg ikhlas, yg tak ikhlas tu...huhu

tu ok lagik...kalau yg ade penambahan...
"(malas la nk tulis, pikir sendiri)"
lagi la malas nk kunjung balas...kdg2 tu nk spam promote bende yg aku mmg takkan pakai/beli/ape2 jelaa...

komen kan lagi baik... :)

tgk cam en kreuger tu, berdepa panjang komennye...
tgh marah lagi kut tu...haha

:::jillian de jill::: said...

ya... apa lgi jom lah kita cari kawan baru...jom lha kita komen entry org... share their thoughts...

hik hik hik...

ada satu blog tuh... dia dapat pesen tau... wah

alam blog pun leh tukar tukar hadiah eh!!!
tak sabar nak tgu modal nih..

nak buat bisnes online ngan offline...

promote jap eh

said...

♠salam pagi nazz...
takper2...singgah la lagi eh kat blog yanie
he he he....

(^_^)

♥Yanie Putrajaya♥
*********************************

little lady~ said...

stuju dgn hanis dan kak yanie putrajaya...
hehe...
blog abg nazz da maju ape...
bsyukur2...
kejap je da meletop kalahkan pak nil...
hehe...
kiddim~

Kapten Luffy said...

betul jugak katamu... aku harus mencuba jawab kat shoutbox mereka.

aku juga selalu komen entri org... sebab org pasti gembira jika ada yang memberi komen... hehehe

Anonymous said...

Pujangga Asmara:
Aduss... bukan..bukan.. tak ada kena mengena dgn yg idup2 nih...:)

Mr. Azman @ Kreuger:
Aku memang tabik bro... klau bro punya komen memang mcm alqassam... meletup2 punyalah... wa cayalah...

Hanis:
Ok juga tu.. :)

[yAN!e][pUTraJAya]:
Sama lah kiter.....:s

BudAk hijAu:
Tak per... nasib kita serupa....(nyanyi cam zainal...)

Simply ZULAIKA:
Mesti pengunjung2 semua merasa sangaaaaat gembira.....

eworque:
Ya betul..!!! tp kena fikir camner nak fully utilised chatbox kita....

Chekgu BaniHassim:
Alamak slalu gak aku guna ayat spam tuh.. hik hik hik... pasal komen tak de sapa leh celen mr azman... wa tabik la...

xillix axillixa:
Jom kita buat program "bulan komen blog orang...." amacam..?

little lady~:
Mekasih... buah cempedak diluarpagar.. ambil galah tolong tunjukkan...saya 'budak' baru belajar... kalau salah tolong tunjukkan....

Monkey D Luffy:
Syabas.. pasal komen aku tengok bro memang antara yg 1st class... :)

eira said...

bersyukurla ade org nak bace..
dr lgsg xde org nk bace n komen..
hehehe
eira bt blog ni saje2..
klu nak komen komen..
xnk xkicik ati pown
:)

Zoul said...

eira:
... Its ok.. cuma aku terfikir macamana ek nak balas komen kalau komen tu dah beratus jumlahnya untuk satu artikel... demam tak kebah... hik hik

zul said...

hahahahha... tajuk shoutbox pon bleh jadi isu..hehehhe...

nway, kaedah bagi komen kat entry sgt berkesan agar entry kiter jugak ader pembacanyer...

zul dulu SS jek... sendiri tulis, sendiri baca.. tapi sejak berkenalan ngan ramai blogger, akhirnyer, ader jugak yg setia menjengah blog zul yg dah mcm rojak tu...

Nway, zul selalu jenguk nazz tau...

put3 adriana said...

btol jgk tu. Tpi kadang2 yg jengah blog kite ni bkn dr kalangan bloggers. De yg cheak from ms,fs,fb,fk, mcm2 lagi la. Kadang tu tnggal msg x de link. Bkn tau sape. so x tau nk reply mne, letak je la kt shoutbox kite tu. kot2 org tu dtg blik n tgk cmmnt die bebalas jgk, kn...kn... heheh pnjag plak... neway salam pkenalan kembali.

Ir. hydir said...

shoutbox tu letak untuk kita salam kenal dan sebagainya...
sekurang2nya ... pengunjung ada juga ruang nak berkomunikasi dengan kita kalaupun dia x beri sebarang komen di postingan ...

so... rajin2 beri komen.. nescaya aku kan komen juga di blog orang lain..

hahaha :)

hydir @
kbsoccernet.com

Anonymous said...

hye..
sokong dgn put3 adriana n yg lain2..
x sume yg dtg kt blog kte tu bloggers...
so,nk bls kt mne klu bkn kt shoutbox or chatbox kte tu sndri??
jln tbaek,bls kt both blogs klu diorg diorg tu bloggers..;)

eliza said...

blog aku tak ada yg menarik pasal tu kurang org nak datang..heee

a s m said...

pada mulanya nk komen tp tiba2 xda idea la hehehe

a s m said...

yer memg xdinafikan ada setengah 2 post dia tulis aku xda idea arini nie nak dekat 50 org bg komen bayangkan betapa tarikan blog dia, shoutbox pula hanyalah sebagai daya penarik untuk kita berhubung dgn blog dia.hakikatnya mmg dia mengekalkan tahap post yg menarik mcm blog ko la nie, ada benda yang nak di baca mungkin pelik mungkin sensasi mungkin manfaat untuk blog dia mungkin menyentuh perasaan mungkin di jujur dalam memberi post jadi akur lah bahawa setiap blog ada kelebihan2 masing2 yang penting kita jadi diri sendiri bkn nak meniru yang lain.

Anonymous said...

entry yang bagus. *sbb aku ske tajuk n isu ni ;)

Jie said...

pendapat kak jie

mmg berdaftar dgn satu shoutbox, cuma utk aktifkan akaun
antara sebab tak letak

- loading lambat, menganggu minat pengunjung
- saya tak rajin nak membalas setiap msg yg ditinggalkan di shourbox, kalau tk balas nnt org kecil hati, tak balas sbb masa utk mengadap blog mmg sy gunakan semaksimum mungkin
- saya suka berbual ttg entri di blog, jadi saya gunakan komen box
- kadang2 bila cuti pjgn, ada msg yg 'nakal'

Post a Comment