Malunya Aku

by Zoul on 06 March 2009

Salam.. rasanya dah tiga empat hari aku tak post apa-apa entry kat sini.. bukan sibuk.. tetapi menyibuk.. aku menyibuk dengan apa yang berlaku sekarang ni. Sebagai rakyat malaysia sejati {bukan PATI tau} aku sekadar ingin meluahkan apa yang berbuku di dalam hati aku ni..

Aku kan rakyat yang perihatin.. jadi tak salah rasanya kalau aku nak meluahkan rasa hati aku ni kan...

Betul aku malu...









Aku malu ...

  • Bila pemimpin yang kita pilih 'bertumbuk' sesama sendiri di Dewan yang sepatutnya dihormati {Inilah namanya kepimpinan melalui tauladan.. kan kan} Kalau dulu aku gelak bila tengok ahli parlimen korea atau taiwan bertumbuk.. sekarang orang gelakkan kita pulak..
  • Bila rakyat lebih dengar cakap pengulas di TV... dari apa yang perdana menteri beritahu.. apa nak jadi ni.. TV lagi 'power'?
  • Bila rakyat lebih pandai melawan sultan tapi macam tikus bila berdepan dengan boss jepun mereka {di tempat kerja}
  • Bila rakyat malaysia dah ramai jadi kaya dengan bercerai, sekali saman tak cukup sejuta..
  • Bila pemimpin dah tak anggap pentingnya pandangan rakyat, sedangkan kita yang pilih mereka {lupa daratan betul}
  • Bila orang Islam lebih ramai yang miskin kedegaq sedangkan kutipan zakat berbillion..
  • Bila pemandu disaman kerana tak pakai tali pinggang keledar oleh 'pak polisi' yang sama tak pakai tali pinggang keledar.
  • Bila perempuan 'bercouple' dengan perempuan sedangkan ramai lelaki yang belum penuh pun 'kuota'..
  • Bila lelaki 'bercouple' dengan lelaki sedangkan ramai perempuan yang 'terpaksa' cari perempuan buat 'couple'..
  • Bila perempuan lebih ramai yang masuk universiti.. sampai orang kata lelaki di malaysia dah 'pupus'..
  • Bila budak-budak dah pandai kurang ajar sebab tengok menteri pun cakap dengan cara yang sama..
  • Bila menteri sibuk pasal 'kerusi' sedangkan rakyat yang kerja berdiri sekarang ni pun lebih banyak 'diberi cuti' dari kerja..
  • Bila orang sibuk kutip derma untuk palestin tapi tak ada yang nak kutip derma untuk rakyat malaysia yang tinggal dalam pondok dibuat dari buluh..
  • Bila kena bayar duit parking tapi tak tau duit tu untuk perkhidmatan apa yer..
  • Bila dalam perniagaan memang orang melayu 'agak' ketinggalan.. dan yang 'pedihnya' sekarang ni dalam sukan pun kita dah 'hanyut'..
  • Bila aku dah tak dengar lagi ulasan tentang 'review' harga minyak yang katanya akan di'review' sebulan sekali.. sebab minyak dah murah sangat ke atau aku yang jarang tengok TV..?
  • Bila video lucah remaja melayu seminggu lebih banyak diproduksikan {bluetooth aja} dari filem-filem melayu setahun..
  • Bila lebih ramai bertudung yang berpeluk-peluk dikhalayak ramai dari yang pakai skirt..
  • Bila aku lebih banyak baca entri orang dari buat entry sendiri.. hik hik hik

{ 18 comments... read them below or add one }

:::jillian de jill::: said...

salam nazz... bagus lah kamu... sebagai masyarakat yg prihatin.. ayohlah kita bersama sama membentuk generasi baru yang maju tetapi nilai diri dan maruah di sanjung tinggi

Jard The Great said...

ish.. aku pon malu... huhuhu..

unknown said...

hmm,
bila baca n3 ni, aku gk trut rasa malu

Anonymous said...

rse malu ble ramai yg sibuk duk mhabiskan kedit utk undi cter realiti tv drpd mhbiskan duit utk bantu org yg lbey mmerlukan....
mmg malu ble lbey2 lg melayu yg bt sume tu~

eira said...

eira pn malu..
ni sememangnye menunjukkan kelemahan kite..
bt malu je..
skg ni rakyat pn dh pndi pk..
pemimpin je..
taksub sgt sape suruh..
skg tanggunglah sendiri

chekgu Bani Hassim said...

ape nak jadi ye??
aku pun susah nk bygkan mase depan kite...
rentikanlah semua nih....
tumpukan kepada kebajikan rakyat...

Naz said...

banyaknya yg ko da sedar akan betapa malunya kita sebagai rakyat malaysia.. berapa lama hang buat research? :D

FARYN said...

kalau malu,tutup muka...hahahaa

patungcendana said...

salam

hehehe...pandai ya kau sindir dengan lemah lembut...aku suka...

re:...butterfly sesuai untuk aku?...tapi betul la...aku ingat aku dragonfly tau...:-)

myQza said...

sayer suke 'BILA' yang terakhir itu.. ye ye !! \o/

Anis Mohd said...

pedas ayat2 kamu ..

anis suka tgk pemimpin2 kita bertekak .. bergado n so on .. sg kelakar .. x yah tgk raja lawak dah .. ( deme pk party je .. bkn nk pk sal rakyat )

humbleandmodest said...

Bila pemandu disaman kerana tak pakai tali pinggang keledar oleh 'pak polisi' yang sama tak pakai tali pinggang keledar.

ada peraturan khas yang mengecualikan polis dari memakai tali pinggang keledar.

------

Bila orang sibuk kutip derma untuk palestin tapi tak ada yang nak kutip derma untuk rakyat malaysia yang tinggal dalam pondok dibuat dari buluh..

aku terfikir benarkah wang bantuan ke palestin 100% diberikan kepada mereka? atau hanya separuh sahaja? separuh lagi diambil semula oleh organisasi yang menderma semata-mata kerana nama.

Unknown said...

aku x boleh trima kalau orang cakap org perempuan lagi ramai kat u dr orang laki.. kat u aku ni, perempuan sangat lah sikit.. lepas tu lepasan spm yang kat overc, lg ramai lelaki dari perempuan.. kita boleh buat kesimpulan sendiri dari situ..

humbleandmodest said...

@Fatul Akrul Ramli
ia bergantung kepada jenis kursus yang diambil seseorang.
contohnya, jika kursus seperti management dan kedoktoran sudah semestinya ia dikuasai kaum hawa.
bagi kursus seperti kejuruteraan enjin yang melibatkan kerja2 luar biasanya ia dikuasai kaum lelaki.
kursus seperti kejuruteraan perisian komputer mungkin boleh dikuasai wanita.

aku terangkan berdasarkan pemerhatian aku.

farah said...

dunia sudah akhir zaman..

:)

::alifdalmim:: said...

last sekali tuh..no kemen..hehehe

Ir. hydir said...

wah...memang kita patut rasa malu sebab malu itu sebahagian dari Iman

generasi muda hendaklah bijak menilai sesuatu perkara secara ilmiah dan tidak mengikut perasaan.

Fikirkan yg terbaik untuk Agama, dan Negara!

Anonymous said...

Ini petanda akhir zaman nih bro..
tapi yang last tuh bukan arr..
yg atas2 tuh sebahjagian dier arr..
huhu...
aku pun rasa macam apa yg ko rasa..
maybe malaysia semkin hancur dan Melayu semakin hilang?
erm..aku pun taktau nak cakap..

Post a Comment