Kecik-Kecik Tak Nak Mampus

by Zoul on 06 April 2009

Ini kisah benar yang baru berlaku...

Siapa lelaki itu? Itu yang bermain di dalam fikiran aku. Apa kerjanya? Mesti kerjanya best punya lah... Itu yang aku fikirkan tentang seorang lelaki yang kerap terserempak dengan aku sewaktu aku dalam perjalanan ke office. Aku naik kereta cabuk dia pula naik BMW 7 Series warna hitam lagi. Aku tak kenal siapa dia tu...

Ada juga aku bertanya pada rakan-rakan.. masing-masing tahu dan pernah nampak lelaki itu, tetapi tak ada siapa yang mengenalinya. Macam-macam andaian yang kami buat (mengumpat lah tu). Aku rasa lelaki tu mesti bisnesman punya lah atau paling tidak pun dia tentu berjawatan tinggi. Ada sekali dua aku ternampak dia minum di kedai kopi... berseorangan saja. Kenapa dia tak ada kawan ya?

Cara pakaian.. memang hebat. Kalah datuk-datuk punya dressing. Aku ada dengar cerita, kalau dia minum di satu-satu kedai kopi.. habis semua dibelanjanya. Wah banyak duit dia ni. Dah jadi perangai aku, kalau aku berminat dengan satu-satu perkara aku akan cuba mendalaminya. Jadi aku merancang untuk 'terserempak' dengannya di kedai kopi. Yes..! aku berjaya.

Memang rezeki aku.. dia duduk di meja bersebelahan dengan aku. Paras rupa memang boleh tahan dan berumur dalam lingkungan 30an. "salam bang.. boleh hulur paper tu bang.." pembuka bicara dari aku. Tanpa berkata walau sepatah.. dihulurnya suratkhabar pada aku. Senyum pun tidak.. Heh.. tak ada chance ni.. fikir aku sendiri.

Sebenarnya tujuan aku tak lain dan tak bukan cuma nak tanya macamana dia boleh jadi sebegitu 'success'. Kerana dari apa yang aku dengar bukan setakat keretanya saja yang besar... rumah dia pun besooorrr.. Manalah tau aku dapat korek sikit-sikit ilmu dia kan.. Tapi harapan aku punah.. dia blah begitu saja lepas minum secawan air kopi tarik.

Taukey kedai menghampiri aku.. "huih dari tadi aku tengok ko asyik perati mamat tu aja, kenapa?" Alamak ada yang perasan pulak... malunya aku.. mana wonderpets ni, tak nak datang membantu aku ker.. hi hi. Mau tak mau aku pun beritau lah tujuan aku pada taukey kedai minum tu. Habis saja aku beritau maksud aku tu.. gelak sakan taukey tu. Aku tengok macam nak pecah perut kawan tu.

'Hek eleh ko ni.. lain kali kalau nak belajar, pegi cari orang yang dah berjaya bukan macam geduak tu..' kata taukey kedai. Aduh.. kompius aku.. kenapa pulak dia cakap macam itu? Aku tak puas hati.. "Apasal abang cakap macam tu..?" aku bertanya. "Iyalah aku kenal sangat kat orang tu.. rumah dia tu tak jauh dari rumah adik aku" kata taukey. Hah jiran adik dia rupanya.. dan rupanya rumah dia tu tak jauh dari rumah aku. Tetapi lelaki itu memang tak campur masyarakat sebab selalu kena kutuk.

Rupa-rupanya semua kekayaan yang aku nampak tu, bukan dia yang punya.. tapi bini dia punya. Bini dia tu bisnes women yang berjaya. Lelaki tu pulak penganggur terhormat.. makan duit isteri aja. Dah la macam tu.. dengan bini bukan main garang lagi si mamat tu. Ada sekali dia minum di kedai bersama-sama isterinya. Entah apa silap.. ditengking isterinya depan orang ramai... "Tak guna punya pompuan..!" jerit mamat tu.

Terencat aku punya plan nak jadi kaya... buat mamat tu "hei ko ni memang tak sedor diri dan tak tau diuntung la.. kecik-kecik tak nak mampus.."

{ 16 comments... read them below or add one }

Monkey D Luffy said...

lelaki tak guna... auwww

Cookie Monster said...

wahh
menarik
1st baca mmg tpikir:
haiy pasnih cuiit dpt ler tips2 jadik kayer
taderk dah men2 blog ni
trus jadik bisnesman
hahah
last2..haiyhh..idok koje rupenyer laki tu
hamsoiy tul..
ta reti diuntung
da makan duit bini..tengking2 lark
ce engko calar bmw series itam tuh skali skala
bahahahaa
:P

tuKang tuLis said...

layak disumbat ke lubang kubur sje llaki cmnih...
huhu...

KhairiL's said...

x sedar dek untung
bt malu jer

Fly said...

salam..ada hikmah disebalik setiap kejadian dan hikmah itu terkadang menjadi iktibar buat umat manusia..Wallahualam.

joegrimjow said...

laki camni la cemar speses laki
ish2

Cookie Monster said...

wah komen aku adalah panjang sedikit
bahahh
:P

zelo55 said...

waaa...
mnarik crite nih...
ho3..

nnt ak nk pegi kdai kopi tu jugak ah nk kutuk2 die..

wakakakaaa...

Naz said...

mula2 aku ingat jantan tu leader MLM... hehehe... hampes + useless

Ir. hydir said...

mmg banyak lelaki mcm tu skrg
perempuan bekerja tapi lelaki dok umah aja

dunia..dunia .. :P

alone said...

wahah.

mesti ko kecewa banget kan.

xboleh judge book by its cover. hehe.

MakanMalaya said...

heheheeh harta bini harta dia gak kan. hehe :)

KNizam said...

eh aku suka langan layout ni
simple dan kemas siot

eZad said...

Tunjukkan jek jari tengah kat mamat tuh..hehe

Chekgu BaniHassim said...

eh-eh...
ko pulak yg emo nih...ehehehe

Jitegha said...

Peh!!! mcm tu rupenyer cite.... hatoyai... penganggur rupenyer....

Post a Comment