Shout Box Tak Guna (Bah 2)

by Zoul on 11 April 2009

Apa ni lagi-lagi pasal shout box, dah tak ada tajuk lain ke? Agaknya tu lah yang korang fikirkan.. Sebenarnya sejak dari mula aku berkecimpung dalam bidang 'duduk dan mengadap monitor' ni aku selalu memerhatikan shout box blog kawan-kawan. Ada pro dan kontranya.. Ada satu ketika aku dapat sikit duit dengan klik pada iklan yang diletakkan pada shout box. Maksud aku, bukan klik aja dapat duit tetapi itu merupakan salah satu jalan untuk buat duit. Sebab itu shout box itu masih lagi digunakan sebagai salah satu 'marketing strategy' oleh mereka yang menjalankan online business. Ok lah tu kan... tapi yang tak bestnya...SPAAAMMMM..

Aku ada satu cerita yang aku sendiri tak tahu nak klasifikasikan sebagai lucu atau menarik atau apa-apa lah. Ini tentang seorang sahabat aku yang baru nak berjinak-jinak dengan berblog (kira-kira setahun setengah yang lalu). Aku gelarkan dia ni mat tunduk... sebab kalau dia dah baca buku atau sedang buat apa-apa.. dia akan tunduk tak toleh kiri-kanan lagilah. Senang cerita orang yang tekun bila buat apa-apa pun. Begitu jugalah dengan berblog ni. Sebelum dia pegang PC dia dah berulang berjumpa dengan kawan-kawan bertanya itu dan ini tentang blog.

Setelah dia yakin yang dia telah benar-benar faham.. dia buka satu blog dengan Wordpress. Dia cuma buka aja.. sebab tiba-tiba hilang idea apa yang nak diisinya. Jadi untuk menyelesaikan masalah dia, apa lagi blog hopping la.. Dia buka dan baca blog orang lain untuk mendapatkan idea.. sehingga lah dia terjumpa sebuah blog yang menarik minatnya. Macam biasalah bila kita masuk blog orang dan ada shout box.. "salam singgah..." itu ayatnya. "Singgahlah..." tiba-tiba ada respon sebab tuan rumah tengah online rupanya. Dia pun mula lah bertanya itu dan ini.. dipendekkan cerita.. dari shoutbox dia ber 'YM'... lepastu bertelefon dan sms....... sehinggalah bulan lepas aku dapat kad jemputan kawin dari dia... Hebatkan... dari shout box hingga berumah tangga..

Itu yang aku kira positif.. Yang tak bestnya bila ada unsur negatif yang keterlaluan pada shout box kita. Contohnya ada yang mengutuk blog kita secara terbuka dan keterlaluan dan tanpa meninggalkan link. Memang benar blog itu adalah blog kita dan kita berhak untuk buat apa pun.. tetapi perlu diingat blog kita itu umpama sampah kalau tak ada yang hendak membaca atau menghargainya. Oleh itu mungkin kita akan menjadi serba salah untuk menjawab segala tuduhan atau kutukan yang dibuat sebab ia boleh menyebabkan suasana yang kurang selesa buat pengunjung yang lain (kerana shoutbox adalah terbuka). Jadi apa perlu kita buat? Biasanya tuan rumah akan block atau blacklistkan mereka.. tetapi perlu diingat shoutbox ada banyak cara untuk kita ekses sebab ia tak perlukan id atau register untuk komen.

Jadi untuk mereka-mereka yang tak berpuashati dengan satu-satu blog gunakan cara yang lebih berhemah samada kita hubungi terus tuan rumah dengan email atau YM atau apa-apa kaedah asalkan bukan secara terbuka. Ada juga yang gunakan blog dia sendiri untuk kutuk atau komen atau membuat tuduhan terhadap blog orang lain. Terserahlah itu blog korang dan korang yang bertanggungjawab dengan segala isi kandungnya. Dan untuk tuan rumah yang kena kutuk, kita kena layan mereka-mereka yang seperti ini secara bijaksana.. jangan layan sangat melalui shout box.. ini akan menyebabkan pengunjung blog kita terbahagi kepada dua bahagian... yang Pro dan yang Kontra... fikirkanlah...

{ 16 comments... read them below or add one }

Selamburb said...

hrtm..btol tu cuitt..
nasib baik shoutbox ni leh blacklist ngan delete..
tp tang blacklist tu versi basic cuma takat 15 blog je..limited da..cara lain guna la delete ajer..

chekgu Bani Hassim said...

erm...btol tu...
aku pun stuju...ade yg gune shoutbox nk hentam org...
tu yg tak besh...
tapi tak berani letak ape2 link atau jejak...

baling batu sorok tangan...
satu lagi ngan org yg singgah semata2 nk dptkan kunjungan balas - utk kali pertama dan terakhirnye...
huhu

dan beberapa pujian yg plastik laa...
kadg2 tak ikhlas...

Kapten Luffy said...

aku pun fikir kalau x suka... email dan YM jer

a.b geldofg said...

aku ym je

Ikaa said...

wah entri shoutbox versi ke-2!
kdg aku tensen jaa rmai spam psal bisnes tudung aa..bisnes kain kapan aa..lalala~okeh itu aku tipu..hahak
adoi cik cuiit tuka template lagikk!
rekod betul arr ko nih
:-o

zai said...

salam..crite ni happy x( ade,sdih ade :( ,marah ~x( pn ade..he..he.. tp tul ler ape ko tulis tu..aku prnh brcinte :X dr shutbox, pastu ym,pastu tukr2 no phone :)] ..tp xprnh jumpe ler..he..he.. tp stakt ni xde org kutuk2 lg ler kat shutbox aku..ape2pn aku suke crite ko ni.. :-*

joegrimjow said...

2 pasal xde shoutbox
lalala

GeNeRaSi MaLaYSia said...

pe leh wt..byk2 kn bersabo je r bro..:D

Zoul said...

Selamburb

Apa nak buat.. ni lah yang orang kata ditelan mati mak diluah mati bapak... bubuh salah tak bubuh pun salah... alahai

Zoul said...

Chekgu BaniHassim

Kalu setakat "salam singgah".. tu ok lagi, tp kalau dh masuk bab mengutuk yang tak membina tu yang payah sikit tu....

Zoul said...

Monkey D Luffy

Ni dia blogger contoh alaf ini...

Zoul said...

a.b geldofg

Lagi bagus kan.. tak delah org lain yang terasa hati kaaaan...

Zoul said...

Cookie Monster

Cuba teka.. selama hari ni dah berapa kali aku tukar template? kalau betul jawapannya.. aku bagi RM100.00

Zoul said...

zai

Bagus2.. kalau kena kutuk tak best tau...

Zoul said...

joegrimjow

Ok gak tu.. tp shoutbox ada baiknyer juga terutama yg baru pertama kali dtg...

Zoul said...

GeNeRaSi MaLaYSia

Tarik nafas... lepas nafas... tarik nafas...lepaskan ...huk huk huk

Post a Comment