Pendapatan Aku Lebih RM6000 Sebulan Dengan Blog

by Zoul on 17 January 2010

Edisi kenal siapa aku sebenarnya.

Maaf, mungkin bunyi tajuk entri ini agak keterlaluan tetapi itu realitinya. Aku terdetik untuk mendedahkan siapa aku sebenarnya setelah aku terbaca satu entri dari sebuah blog yang dengan bangganya menceritakan pendapatannya dari blog. Benar pendapatan aku lebih dari RM6000.00 sebulan dan kadangkala sehingga mencecah RM8000.00 sebulan. Mungkin ada diantara anda yang terfikir "mana mungkin blog yang baru setahun jagung ini boleh menghasilkan pendapatan sebegitu rupa". Sebenarnya kadangkala kita lupa bahawa kita boleh mempunyai lebih dari satu blog. Itu yang aku lakukan, blog ini adalah blog peribadi aku.. dan blog 'duit' aku akan aku dedahkan sebentar nanti.

Kejayaan aku dengan blog membolehkan aku berhenti dari tempat kerja lama aku tanpa aku kerugian sedikit pun. Malah aku boleh menjana pendapatan lebih dengan hanya duduk dan menghadap PC atau laptop aku.  Pada awal dulu memang aku perlu menghabiskan masa berjam-jam lamanya di depan PC untuk mengembangkan sayap aku dan membolehkan blog aku dikenali.
Tetapi kini tidak lagi, aku punya lebih masa yang terluang.  Blog aku hanya menggunakan Adsense sebagai sumber pendapatan dan menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar dengan ID aku yang berbeza dari blog ini. Aku juga pernah dihubungi Yaro Starak melalui YM,  bertanyakan tentang kejayaan aku. Siapa aku.. sabar..akan aku dedahkan nanti.


Terus terang aku kata, komen di blog aku biasanya terpaksa di tutup dalam tempoh 2 - 3 hari selepas aku postkan satu-satu entri kerana 'overloaded'. Jika diperiksa pada Technorati atau Alexa anda tentu terperanjat dengan kedudukan blog aku. Siapa kata blog orang Malaysia tidak boleh menyaingi blog antarabangsa yang lain? Apakah rahsia kejayaan aku..?

Backlink.. Sentiasa berusaha untuk mendapatkan backlink yang baik dari lain-lain blog yang ber PR tinggi tetapi jangan lupa, kandungan entri yang baik juga memainkan peranan. Kerana dengan sentiasa menyediakan isi yang baik kita akan membina satu jaringan atau rangkaian blogger yang besar.

Merancang.. Perlu membuat perancangan yang baik dalam berblog bukan hanya sembrono sahaja. Baca atau dapatkan khidmat nasihat dari mereka yang telah terlebih dahulu berjaya dalam berblog.

Jangan malas.. atau berputus asa. Tidak ada blogger yang berjaya tanpa usaha. Gunakan segala kemudahan samada yang berbayar atau percuma yang terdapat di internet. Ini termasuklah Nuffnang Innit.

Theme atau template yang tampak menarik walaupun percuma. Ini merupakan salah satu perkara selalunya tidak diambil kira oleh blogger. Kita sendiri pun malas hendak menjenguk blog yang nampak tidak tersusun, bercelaru dan terlebih iklan dari entri. Oleh itu susun semula rupa blog anda kerana ianya mempengaruhi pembaca.

Komen.. Salah satu cara untuk mendapatkan backlink. Cuba belajar untuk meninggalkan komen di ruang komen form dan kurangkan penggunaan shoutmix atau shoutbox dan yang sewaktu dengannya.

Promosi.. promosikan blog kita walaupun sekadar meninggalkan komen pada blog yang baru sehari dibuat.

Itu diantara aktiviti yang aku lakukan dari awal aku berblog sehingga kini dan aku telah mendapat hasilnya. Jadi adakah kita masih lagi mahu berblog sekadar bersuka-suka atau bersuka-suka sambil buat duit. Semuanya terserah pada kehendak masing-masing dan perlukan bantuan aku sedia membantu dengan menghubungi  aku melalui email.

Damnnnn... eh ye ye boss!
Berapa kali saya nak beritahu awak.. jangan tidur waktu bekerja!
Maaf boss malam tadi saya tak cukup tidur sebab say siapkan kerja yang boss suruh tu... sorry boss yer..

Inilah aku.. yang kuat berangan.. he he

{ 62 comments... read them below or add one }

ajie7 said...

hehehe.. dahsat2

Nazz said...

Fuhh.. klau betul, memang dahsyat..

Mustaffa said...

Memang hebat!

Mustaffa said...

hebat betul!!

RON said...

wahaha..buat saspen je..

Cammy said...

nice entry.
i read it because i really thought u gain such amount every month.
=p

Naz said...

betul ker?? harap2 bukan berangan mcm ko taip kat bawah tu... hehehehe...

KojackdeAlloohaa said...

ceh..tengkorak busuk..!! ak bajet btoi ja td..huh

eya said...

ish2..tp x slh verangan,verangan kan free

tedi said...

sabau je lah aku baca!!

wany said...

ceh.igtkan betol. hahaha

Nazz said...

Hebat... hebat berangan lah..

Nazz said...

Edisi pecah perut waktu pagi tu...

Nazz said...

Hopping I can gain such amount for a day.. lol

Nazz said...

Betul tu bro.. betul berangan.. tp dia punya nasihat seyes memang real punya tu..

Nazz said...

Wakaka... tu mesti tengkorak yang dah 3 hari org tak jumpa tu..

Nazz said...

Bukan takat berangan... siap mimpi2 lagi tu...

Nazz said...

bertenang2... sabor... sabor...

Nazz said...

Aku pun sebenarnya berharap ianya betul...

syd said...

haha cool entry!

Naz said...

kalo buat betul2.. boleh sampai angka riban2 taw.. hehehehe

sepisendirian said...

hebat giler..
sampai terpercaya nyam.
heh

lalatulips said...

ni cerita serius+lawak ke?
baru nak tuntut ilmu

Nazz said...

Wakaka..

Nazz said...

Dalam tu yg betul dgn rekaan...

Nazz said...

Yup.. 2 dalam 1..

sepisendirian said...

aq dah tatau mana btol mana salah da...
hu3~




________________________________

Nazz said...

Saja jer.. nanti klau ko dh tau.. ko dh tak nak dtg jenguk aku lg.. hi hi

Nazz said...

Ni yang nak pg carik tok guru ni.. ada sesapa yg sudi nak ajar aku buat duit cara online tak?

Kreuger said...

chis.. hahaha... hampes jer. yok o jer ingat
hang punye betoi-betoi.

tapi tak kesah lah kan. kita tanamkan angan-angan.
moga tercapai apa yang diidamkan. amin~

sepisendirian said...

hahahaha..
hampagas tol la pak cik ni...




________________________________

Nazz said...

Ha ha ha ha... demo jange maroh.. kalum maroh, kawe jawab.. apo kawe kesoh... hi hi gura jer..

Nazz said...

Sori bro.. tp ni komen yg paling positif buat takat ni.. amiinnn

sepisendirian said...

xdanya nak marah2..
xkool ar marah2 ni..

hu3~




________________________________

lifesaver84 said...

perghh!!!6k sebulan?

asliani said...

eh,berangan ek...
haha..
=)

Nazz said...

Fuh.. lega..

Nazz said...

Bukan takat berangan... siap mengigau lagik tuh..

Nazz said...

Ha..a.. berangan + mimpi + ngigau + dan+dan+dan+dan+dan+dan+

Mr superman said...

fuhh..banyak uhh.

Nazz said...

Hi..
Not much to tell..
Thanks anyway...

Nazz said...

He he.. ada sebahagiannya tu betul sebenarnya... hi hi

Nazz said...

Klau tengok pada nombor memang banyak..
Tapi kalu tengok balik pada nombor hutang.. jadi sikit tu.. hi hi

Nazz said...

Adus... ni yg jd boss tu ker..?

husna said...

eh,cmne ak leh trlpas entry ni..huhu..fulamak..gaya ckp mcm memg brpglmn..bravo =p

hanumHae said...

ngahahahahahaha sengal doo..
ohh kalaulah benar-benar berlaku..weeeee~

thanx 4 da tips :)

Nazz said...

He he ... ada yang betul tu...

Nazz said...

Aminnn....

ieQa sWetLuv said...

x pe tanam impian dulu insyAllah x mustahil leyh jadik gak.. hehe =)

Nazz said...

Insyaallah ... amin..

hana tantik n cweettt said...

haha!!~~hana da agak da....ngat mimpi lagi..berangan pulak dah!!~~tapi xpe2...baik je berangan cmni..ayat pon da nmpk cam otai tu..haha

Nazz said...

Ha.. otai..!!! kwang..kwang..kwang.. otai mendanya... klau petai iya lah kot.. hek hek

gg said...

huhu ingatkan bebetol rupanya botol air hampess :P

Nazz said...

Inspirasi tu....

iznie said...

bagus punye angan2...haaha

Nazz said...

Dlm angan2 tu ada yg betul.... hi hi

ohmalaysia.com said...

tinggi angan2 tu.. xpe psg impian. mana tau satu hari nti angan2 kita jd kenyataan. hehe.... guna la domain sendiri baru best. cuiit.com

sepisendirian said...

http://MISSIONSUBMIT.COM/images/blog.php?html1

sepisendirian said...

http://MISSIONSUBMIT.COM/images/blog.php?html1

sepisendirian said...

http://MISSIONSUBMIT.COM/images/blog.php?html1

sepisendirian said...

http://MISSIONSUBMIT.COM/images/blog.php?html1

sepisendirian said...

http://MISSIONSUBMIT.COM/images/blog.php?html1

Post a Comment