Aku Blogger

by Zoul on 13 January 2009

Dari diari aku..

03 Jan : Aku dikenalkan dengan satu benda yang sebelum ini aku tak penah ambik peduli ia itu blog atau weblog..kawan aku yang kenalkan.

04 Jan : Aku mula menerjah blog2 yang ada di laman web...hei aku dah minat nak bukak blog lah. Tadi aku tengok ada blog yang betul2 boleh buat duit. Cam best jer...

15 Jan : Aku dah ada blog sendiri (blogger jer)..Aku nak isi blog ni macam yang aku dah plan.... mesti meletup punyalah.

30 Jan : Aku borinnnggg... plan tak jadi. Apa aku nak taip ni...Susah rupanya nak isi blog ni.

01 Feb : Aku cari2 kat internet modal nak isi blog aku.. erggghh aku tiru jer blog orang lain. Menjadi lah... blog aku dah penuh... Aku dah letakkan macam2 iklan kat blog aku tu.. mula2 tu cuma adsense jer.. pastu jadi lebih banyak iklan dari content.. Mesti banyak klik lah nih..

15 Feb : Aku bosan lagi, tak der orang yang nak baca blog aku... takde komen.. takde klik.. yang paling penting... takde idea..

01 Mar : Aku tukar strategi hari ni.. Content blog aku tak menarik minat pembaca.. aku mesti tukar hari juga. Aku carik lagi kat internet...cari idea..

15 Mar : Aku buat blog baru pasal blogging pulak sebabnya, aku tengok ramai yang masuk blog2 yang semacam ni. Aku tengah carik idea pasal template, widget.. macam2 lah asalkan tentang blog.

01 Apr : Aku bosan lagi.. blog aku tak laku...

15 Apr : Aku bukak blog baru lagi... kali ni pasal keta pulak. Aku rasa mesti jadik punya sebab aku ni kaki keta. Aku nak tiru macam paultan...

01 May : Aku boring....... blog aku takde sapa yang baca pun... pehal ni?

15 May : Aku bukak blog baru lagi.... biar padan muka blogger. Kali ni aku bukak pasal hiburan pulak lah. Dari Hollywood, Bollywood ngan berita tempatan. Cantiknya blog aku... penuh warna warni lagi tu... yesss...aku puassss.

01 Jun : Aku tak faham lah... apehal diorang semua tak minat nak baca... kenapa tak de pengunjung. Aku dah register kat mybloglog, kat Malaysian Blogger, Blogupp... pendek kata kat semua laman sosial... tapi kenapa sunyi jer blog aku.. camna nak buat duit nih..? Booorrrriiinnnggg.....!!!

15 Jun : Aku ternampak satu blog yang main pasal politik tadi.. penuh orang tiap hari.. Aku bukak pulak blog baru yang sebijik.... Seram sejuk aku isi blog aku tu... harap2 tak kena ISA....

01 Jul : Aku menyampah dengan semua blogger kat dunia ni.. pasal apa diorang tak minat dengan blog aku hah.. Apsal korang benci sangat dengan aku.. apa salah aku.. apa silap aku..???? Grrrrrrr

15 Jul : Aku bukak satu lagi blog hari ni... blog pasal internet bisnes.. Ini blog buat duit untuk aku... puas hati aku.. blog aku dah penuh dengan segala macam ilmu buat duit kat internet....

01 Aug : Aku Bengang gila hari nih... kenapa orang lain boleh, aku tak boleh ni? Apahal hah...? AAAHHHHHH aku nak bersara dari blogging... aku dah nekad....

15 Aug : Aku terbaca satu artikel... seorang blogger yang telah menjadi kaya raya... aku minat betul la... apa aku nak buat hah...?

01 Sep : Hari ni...Aku ulang lagi dari 4 Jan......

{ 23 comments... read them below or add one }

Orbit said...

hahaha, kamu jangan cepat putus asa...

bersabar tue penting.

mudah mudahan impian kamu menjadi kenyataan.

dun give up k!

Orbit said...

kamu boleh create sumthing yang different dari yang asal, like diz :-

- kamu boleh citer perihal kamu, dari dulu sampai sekarang.
- kamu boleh jugak nak mengutuk member member bek kamu, huhuhu...
- share paper yang kamu raser nak share.

rite???

gud luck guy...

Zoul said...

Huk huk mekasih... ni mesti dah lama blogging kan.. rasanya idea tu bleh digunapakai....

Orbit said...

tak lah...

bru stat 2 3ari nie jerk...

info untuk suhaila, info untuk kamu jugak...

Zoul said...

Ye ker.. bagus gak dapat kongsi ilmu ni....

Unknown said...

persoalan dalam mencarik identiti blogger?

ramai yang macam tuh... memula semangat.. lepas
tuh... abis ancus... banyak lagi alam blogger
yang kite blom teroka.

-Fokus your mind, motif utama nko wujudkan blog.
-Sebab apa orang tak bace blog nko?
-Apa perkara-perkara yang kerap membuatkan
seseorang pembaca benci akan sesuatu blog.
-Cari dimane kekuatan nko, cth:- Bakat seni,
perkongsian ilmu, kelebihan dalam mencarik
fakta, kreativiti... memacam lagi.

yang paling penting... jangan harapkan laman
sosial bookmarking untuk mempopularkan kite.
Lagi lagi kalau kite ni orang baru.

wujudnya nko ke alam blogger ni adalah alone.
so nko kene tonjolkan segala kredibiliti nko
supaya nampak kat mate pembaca dan blogger²
lain yang dah lame bertapak kat internet.

Selalu berkomentor kat blog diaorang. Dengan
care ni akan menarik minat blogger tersebut
untuk datang ke blog nko.

Mungkin hari ni, entri nko kurang menghairahkan
untuk die berkomentor, tapi jangan putus asa.
Besok cube lagi dengan penampilan entri terbaru.

Enko bleh tampilkan hobi-hobi nko yang nko
anggap unik untuk dikongsi bersama.. Boleh kan?

Yang jelasnye, seni berblog adalah bukan cabang
untuk menjadikan nko seorang yang malas bekerja
tetapi mendapat pulangan wang dengan jalan yang
mudah. Kalau nko berpikiran macam tuh... nko
takkan sampai ke mana.

Aku harap dengan sedikit kata-kata peransang
dari aku yang juga seorang yang masih baru
dalam dunia blog ni, dapat memberi sikit input
untuk nko memajukan diri dalam dunia blog.

Nko kene ingat, blog adalah salah satu scope yang luas tentang seni penulisan. Blog bukan
MLM, Piramid, Gold Coin dan sebagainya... ianya
adalah salah satu usaha untuk memartabatkan
bidang penulisan.

Sekiranya nko masih berpikiran seperti kat atas
tuh... nko akan ulangi perkara yang sama nko
buat pada 15 March.

Ok... sekiranya teguran aku menyebabkan nko
rase tersinggung, ianya tak menjadi penghalang
kalau nko rase nak delete komen aku.

Setiap blogger yang meninggalkan komen,
nescaya die akan datang balik untuk melihat
komenya dibalas oleh tuan empunya blog.
Itu adalah raliti~

Selamat maju jaya~


Kreuger®

Zoul said...

Terkaku sejenak aku dengan komen otai Krueger.. terima kasih banyak diatas nasihat dan bimbingan ianya akan aku jadikan panduan untuk menjadi well known blogger...

Trimas bro...

Nuha Muneerah Abd Hakim said...

jangan give up :)

Kapten Luffy said...

tulislah dr hati...

Zoul said...

Mekasih otai semua... nasihat kalian akan ku praktikkan..

Kiubrubik said...

haha, sume jengah blog ni.

Zoul said...

Trimas bro Marzuki... tambahkan lagi ilmu cantikkan blogger kat blog tu yer...

_Vu-JiE_ said...

rasanya penulisan yg menarik buat traffic naik secara bertubi2.. erk berdasarkan peninjauan lah..
(padahal blog peng'komen' ni sendiri pun takda org lalu.haha.)

Zoul said...

Betol tu... saya sendiri pun memilih blog berdasarkan penulisan blog tersebut.. mekasih..

Unknown said...

Emmm..salam...1stly, thanks sbb jd follower...rerajin dtg jengah k..

Psl ur blog lak...jgn ikut org...tulis apa yg saudara rs, alami...
SELAMAT BERBLOG =)

hadio said...

hahaha goodluck!

Zoul said...

... well, thank you hadio69..

Ikaa said...

hahah
inih entry cool
btw tx
:DD

Zoul said...

Simply zulaika:

Thank you... datang lagi..

eira said...

hehe blh plk list down ek..
cool

:0)

Anonymous said...

Ahha...
ko telah bagi aku idea untuk update blog aku...
hehe

BiteThatByte said...

ye ke takde org baca blog ko?
tu ramai follower tu? komen pun banyak..

kebanyakan org lawat blog dia tak tinggal komen pun.. hohohoo...

aque said...

suke care kamoo list..
dari pes time kamoo jumpew apew itu blog...
hikhikhik..

owg pown baru jerk merelekan diri dalam blog2 nie...
erm..
merelekan diri..??
huhuhu..

adew r dalam 2 3 hari.. hahhaha...
nak wat sebab nak membebel..
selalu nak bebel mmbe bebel balik...
bising sangat...
hikhikhik..

so sekarang bio..
nak bebel puas2...
hik2...

papew pown...
caiyok..!!
tok kamoo....

salam..

Post a Comment