Bahasa Melayu Dekat Pupus

by Zoul on 23 February 2009

{Sabtu lepas di KLIA} Pak.. pak.. ! Bisa bantu saya pak..? Tanya seorang pakcik yang aku rasa baru sampai dari Indon. Apa yang cina indon ni nak dari aku? {aku cakap dalam hati}. Begini, saya baru sampei dari Jakarta ya datang kemari mau ketemu sama temen dari jepang. Katanya dia menunggu saya di sini tapi tiba-tiba ada emergency nggak bisa kemari. Langsung saya udah ketemu bapak di sini, apa bisa bapak membantu saya? {dia panggil aku bapak... aduss dah tua sangat ke aku ni}. Rupa-rupanya pakcik tu sedang mencari rakannya yang tinggal di kawasan mewah di KL. Dengan tak kisah aku pun jelaskan cara untuk pergi ke tempat yang dituju. Sebenarnya aku rasa pelik, punyalah ramai indon ada kat situ, kenapa aku yang ditujunya...?

Ayuh pak kita minum duluan.. Dia ajak aku minum. Oleh kerana aku pun ada sedikit kelapangan, apa salahnya aku layan pakcik indon ni kejap. Kami berborak dengan bahasa itik serati dan angsa. Nasib baik aku takde masalah untuk memahami bahasa indon. Haaa... terlopong mulut aku bila pakcik tu beritahu sebenarnya dia bukan orang indon. Dia berasal dari jepun dan baru tinggal di indonesia selama 9 bulan. Dia kata kalau ke indonesia tanpa boleh bercakap dalam bahasa indon.. satu masalah besar. Dia belajar secara intensif di jepun dan sebulan di jakarta.

Ok.. bila dengar cerita pakcik tu, aku rasa macam ada yang tak kena dengan bahasa melayu. Kalau kita pergi ke jepun samada untuk melancung atau belajar, kita harus belajar bahasa jepun.. sebab mereka amat berbangga dengan bahasa mereka. Kalau kita boleh berinteraksi dengan mereka dalam bahasa jepun, 'hidup' kita agak mudah di sana. Begitu juga kalau kita pergi ke perancis, jerman, itali dan banyak negara lagi. Masing-masing amat bangga dengan budaya dan bahasa mereka. Bagi mereka, orang luar yang perlu pelajari bahasa dan budaya mereka jika berkunjung ke sana.

Tapi di Malaysia..... semuanya jadi terbalik. Budak-budak dah bercakap dalam bahasa campuran indon sebab 'maid' dari indon. Jika melayu bercakap dengan bangsa cina atau india, yang melayu pulak lebih bunyi cina atau india. Itu tak termasuk bahasa penulisan ringkas macam yang biasa aku guna {sms dan blog nih}. Aku rasa orang malaysia sendiri tak menghormati bahasa melayu sebagai bahasa rasmi. Tapi apa puncanya? Adakah disebabkan oleh orang melayu sendiri? Kita tengok papan iklan yang terpampang di bangunan sekitar kita. Kenapa perlu ada lebih dari bahasa melayu? Kalau kita kata ia untuk bangsa cina atau india, mereka ni dah berapa lama tinggal di sini? Takkan sampai sekarang masih tak reti membaca atau menulis dalam bahasa melayu?

Kalau pakcik jepun tadi, baru 9 bulan dan fasih berbahasa indonesia.. takkan diorang yang dah berkurun tinggal di sini masih bengap lagi. Aku juga sedar, kita sebagai melayu ni lebih senang berbahasa inggeris dari bercakap dalam bahasa melayu. Kenapa? sebab bahasa melayu ni tak de standard ke? Sepatutnya kita yang kena berbangga dengan bahasa melayu.. barulah orang lain boleh ikut kita dari belakang...

Malang sungguh bahasa melayu ni.. hingga di mahkamah pun perlu ada jurubahasa cina dan india sebab mereka tak fasih bahasa melayu. Kalau mereka tu orang luar negara.. boleh la diterima. Lagi satu yang aku bengang, ahli politik sendiri mencungap-cungap bila ditanya dalam bahasa melayu sewaktu temuramah. Cuba kita guna google search dan cari dengan perkataan melayu.. apa yang muncul? Bandingkan dengan siam, cina, india dan sebagainya, apa bezanya?

Huh.. alangkah baiknya kalau di malaysia cuma ada satu bahasa perantara. Unesco kata ada lebih kurang 2500 bahasa dalam dunia ni yang sedang diambang kepupusan. Ada diantaranya cuma tinggal 10 orang sahaja yang menuturkannya.. Kalau kita biarkan fenomena yang melanda bahasa melayu ni.. kemungkinan bahasa melayu akan menjadi sebahagian dari yang 2500 bahasa tadi....

Renung-renungkan....

{ 9 comments... read them below or add one }

chekgu Bani Hassim said...

kite kan berbilang bangse...
skarang ni lagi la berbilang2...
naik pening ngan baik kari, bau kepam org bangla ni..

bahase kite ni UNIVERSAL??
huhu

Anonymous said...

haha... tuh la pasal. entri ko ne wat aku sedey.

awek aku dah nak jepun bulan 3 ne.huh.futher study

humbleandmodest said...

bagus idea ko...
tapi...
cuba ko tukar bahasa melayu kepada bahasa malaysia.
ia lebih perkasa.

Unknown said...

tengs sebab snggah;) menarik isu ni. ikut sejarah pun, melayu datang dari indonesia. dan Obama sendiri fasih berbahasa indonesia, sbb di negaranya, mereka perlu mempelajari bahasa melayu indonesia. jadi, kita boleh salahkan kerajaan kerana tak beri penekanan tentang penggunaan bahasa melayu, sedangkan kosa kata melayu sendiri pun tunggang langgang, inikan nak suruh kita dalami bahasa penjajah? what the heck. jangan tanya apa yang kerajaan bagi kat kita, tapi tanya apa yang kita beri pada kerajaan? okay, kita beri kerajaan duit cukai, tenaga pekerja, berpuluh ribu populasi utk capai wawasan 2020. jadi kita wajar dapatkan apa yang kita perlukan dari kerajaan. tak salah kot kalau kita cuma mintak hentikan penggunaan bahasa asing, tapi stress kan lagi ke arah bahasa ibunda. takkan melayu hilang di dunia ye? sampai bila kita kene berpegang semata kepada peribahasa tak bernyawa tanpa wujud kesedaran dalam diri. itulah, orang melayu cuma tahu berkata tanpa berbuat apa-apa macam saya, hahaha.

sirap oren said...

tau tak per... budak zaman sekarang ni lagu melayu pun x mau dengar. itu belum lagi dengan lagu melayu campur bi... tunggang langgang. tapi masalahnya cikgu bahasa melayu ni kesian. setiap tahun banyak jer tatabahasa dan kosa kata bahasa melayu yang bertukar. contoh penggunaan ialah dan adalah. jadi bila mereka nak terangkan kat anak murid benda tu dah jadi rumit. belum lagi nama subjek tu sendiri contoh bahasa melayu atau bahasa malaysia.mesti bertukar ikut kehendak politik. kesian bangsa dan bahasa kita

Ikaa said...

ish ish..
ko da tue rupenye pacik tu pnggil bapak
bapak cuit..oo bapak cuit
har har
wei jgn la ppus bhasa mlayu...
sile hormati BM..
kt skola pun budak2 pndang rendah kt sbjek BM
cos dorang ingt BM tu 1 mende yg mudah sbb lam otk da set 'aku mlayu so BM aku oke so tayah kesah sgt arr'
tp tbalik lak bile org cina ngn org india lbih skor BM dri dorg

uuu..ak cam lari dr isi jer..
lantak la..jnji ak ckp kt cni
;PP

GeNeRaSi MaLaYSia said...

mntk r sgt bahasa melayu ni dpt dikekalkan smpi bile2..jgn r jd mcm bahasa sanskrit yg telah pupus dr muka bumi ni..

julietANNA said...

herm tu laa pasal.
budak2 zaman sekarang. *kecuali saya*
kalau tak tahu speaking mesti kna gelak.
yang tak reti bm tak ada hal.
kerajaan skrg pun mcm lebihkn english.
smua sbject nk english.
mrkh student pun biasanya english lg tggi dr bm.
bm ada yang failed plak tu.haih..

yang bagusnya.
auntie cina & india belakang rumah sy ni,
bila borak2 msti ckp mlayu.
tak ada nak speaking ;)

Anonymous said...

Berkenaan ada rakyat Malaysia bangsa cina dan india yg masih tergagap2 cakap Melayu, itu puncanya sebab ada antara masyarakat mereka yg tak bercampur dengan masyarakat arus perdana. Lebih2 lagi kalau yg pergi ke SJK. Masalah ni bukan kat Malaysia je berlaku. Kalau pergi ke London, Australia, US, New Zealand dsb, cuba sembang2 dengan rakyat mereka yg berbangsa Cina atau India, kebanyakannya cakap BI lintang pukang dengan telor Cina / India. Puncanya sebab ada antara komuniti mereka yg tak bercampur dengan masyarakat arus perdana, sama juga la macam kat Malaysia. Tak payah pergi jauh, pi je Sinapura tengok macam mana tahap penguasaan bahasa inggeris rakyat tempatan, hancus beb... Rata2 cakap Singlish.

Daripada segi penguasaan bahasa kebangsaan di kalangan rakyat ni, Indonesia, Jepun, Perancis nampak sedikit berjaya berbanding negara2 lain.

Post a Comment