International Bahasa Melayu

by Zoul on 19 March 2009

Aduyai sakit kepala aku bila seorang kenalan aku yang berbangsa mat saleh minta aku jadi cikgu.. hu hu cikgu tu.. bukan cikgu sekolah tetapi cikgu untuk dia seorang saja. Jadi cikgu mengajar bahasa melayu.. Kalau setakat mengajar secara verbal tu boleh la, tapi apa yang dia minta lebih lagi wo.. Dia nak aku mengajarnya dari kosong sampai jadi pandai cakap dan membaca dalam bahasa melayu. Memang pening aku, maklumlah aku ni cuma layak jadi murid saja bukan cikgu. Kalau aku ni macam chekgu banihasim tu boleh la.

Sebenarnya, dia mintak aku beri sikit tunjuk ajar sebab dia nak kena berucap dalam satu majlis 'keparat'.. Dia ni nak bergaya sikitlah berucap dalam bahasa melayu.. kira bagus lah tu kan..

Bedezup...
Waktu aku mula 'mengajar' mat saleh ni macam-macam perkara lucu dan menyakitkan hati yang terjadi. Kali pertama sewaktu aku mengajar dia menyebut perkataan-perkataan mudah untuk membiasakan lidah keju dia ni. Macam mengajar budak pelat..bercakap betul pulak rasanya.

Dah pulak tu bila aku suruh baca.. diulangi, baca majalah dalam bahasa melayu.. sampai senak perut aku ketawa bila dengar dia baca.. langsung tak paham apa yang dibacanya. Maklumlah perkataan atau huruf kita disebut secara bulat bukan meleper. Kalau A kita sebut AAAA tapi dia sebut EEEE.. Perg macamana nak ajar sigedut nih.

Oleh kerana susah sangat dia ni nak ingat bunyi pelat melayu ni, aku buat contoh perkataan mat saleh untuk sebutan melayu biar dia boleh ingat.. contohnya macam ni.. 'sirwarktoo sirdung saryear burrjarrlund dee tarmund saryear turpeejuck tarhee boowrong'... walawe jenuh aku nak menulisnya.. Tapi aku terfikir, bagus juga cara ni kalau nak buat mat saleh berucap dalam bahasa melayu walaupun dia tak paham. Dia baca ajerlah kan.. tentu audience ingat dia tau baca...

Lagi satu soalan yang aku tak boleh lupa.. dia tanya, bahasa melayu ni tak ada past tense dan present tense ke? Aku jawab ada.. tapi cuma digunakan di kelantan. Sebenarnya aku mengusik aja tapi dengan serius dia cakap "show me some example.." Aku pun cakap lah ikut sedap mulut aku.. Aku kata, makan jadi make, bingung jadi bengong, marah jadi maroh, pekak jadi tuli, ramai jadi rama, keluar jadi tubik dan macam-macam lagi lah.

Korang tau apa yang berlaku... mat saleh tu gelakkan aku.. Apasal ni..? aku tertanya-tanya. Kemudian mat saleh tu kata.. kalau macam tu semua orang kelantan tak gunakan present tense la, sebab semua perkataannya dalam past tense.. Aku dengan tersipu-sipu aku kata... betul tu, sebab present tense nya telah digunakan di terengganu.

Itu kisah beberapa minggu yang lalu dan semalam mat saleh tu dah pun berjaya berucap di hadapan para jemputan dalam bahasa melayu seratus peratus walaupun sembilan puluh peratus yang disebutnya memang dia tak faham dan ada sejumlah perkataan yang ditulisnya mengikut cara aku yang pertama tadi. Ini lah jadinya kalau orang tak bersekolah tinggi kena mengajar 'master'.. parah.

Buat geng-geng dari kelantan dan terengganu.. jange maroh ek...

{ 17 comments... read them below or add one }

Cikgu Kool said...

Jangan sampai tergeliat lidah udah ler...

chekgu Bani Hassim said...

waa..ko ni cekgu yg efective jugak...

eira said...

cikgu..
saya nak belajar bahasa inggeris boleh?
please....

;p

paan said...

cikgu , saya nak belajar bahasa jepun leh ??? terpengaruh ngan citer jepun.hahahah

Anonymous said...

haha..
betul ker nih?
jadi cikgu?
bukan senang nih beb?
mat salleh mana ko jumper nih?
mesti ko nih bukan calang calang orang nih..
haha..

Kipas said...

mmg parah... tp... buleh la jadik cikgu.... ade bakat terpendam... kretif lagi tuu... boowrong.. lalala~

Anonymous said...

Hot Daddy

Dah berbelit pun lidah aku nih... wakaka

Zoul said...

Chekgu BaniHassim

Alamak ada cikgu la... ni cara org darjah mengajor org uni.. hampeh jd nyer

Zoul said...

eira

Oh boleh ajer.. tp nanti kalau jd bahasa perancis jgn marah ek.. hi hi

Zoul said...

paan

ohaiyo gozaimasu paan san.. sumimasen, watashi punya nihonggo sudah karat... he he

Zoul said...

Kipas

arkoo pawn tuck tarhoo daaree marner darput idea nih.. huhu

Kapten Luffy said...

baru ku tau org kelantan guna past tense... kakaka

Minho said...

Bagus btul cara cuiit mengajar. hehehe..
biar dia x phm, asl audiens phm pe dia kata.

Zoul said...

Jaws

mat saleh tu dah lama dah 7 bulan tinggal kat sini dan keja dgn sebuah syarikat konsultan.. dia suka2 jer mintak tolong ngan aku la.. aku sekolah takat tingkatan 3 jer, mana bleh ajor orang eh...

Zoul said...

Monkey D Luffy

syyyyy... jange kecek lagu tu nanti maroh ore klate kak ambo..

Zoul said...

Hanis

menipu sunat ker tu? hi hik hik

joe said...

cikgu apa sih?

Post a Comment