Apahal Contest Aku Tak Laku

by Zoul on 30 April 2009

Aku percaya anda mesti selalu terjumpa blog-blog yang mengadakan pertandingan atau contest. Kalau hadiahnya best atau contestnya best.. aku rasa anda memang tak lepaskan peluang punya. Tetapi.. perasan tak, dalam banyak-banyak blog yang mengadakan contest bukan semuanya mendapat sambutan. Ada yang disertai oleh para pengunjung dengan meriah sekali manakala ada yang sebaliknya.. kenapa ini berlaku? Adakah disebabkan oleh hadiah yang ditawarkan atau contest tersebut kurang menarik.
Ada juga rakan blogger yang berpendapat bahawa mengadakan contest ini cuma membuang wang dan waktu sahaja. Sebenarnya pendapat ini kurang tepat, jika anda adalah blogger yang mahukan traffic atau pengunjung yang tinggi ke blog anda salah satu cara yang disarankan adalah dengan mengadakan contest. Ini kerana jika contest tersebut dilakukan dengan cara yang terbaik blog anda akan:

1- Menghasilkan traffic dan backlink

2- Membina dan mengembangkan komuniti serta pembaca blog anda

3- Anda akan lebih rapat dengan pengunjung atau pembaca blog anda

Itu jika contest anda berjaya.. bagaimana pula jika sebaliknya? Baik, untuk memulakan pertandingan atau contest juga tidak boleh dilakukan secara membabi buta (orang buat contest aku pun nak juga...). Ia hendaklah dirancang dengan baik walaupun tidak perlu terlalu teliti. Ada beberapa perkara yang perlu diambil perhatian sebelum melancarkan contest anda:

1-Rancangkan apa jenis contest yang hendak dilancarkan itu.

2-Rancangkan kriteria contest tersebut

3-Rancangkan jenis hadiah dan kosnya

4-Baca blog lain yang juga sedang mengadakan atau telah mengadakan contest untuk mendapatkan idea.

5-Tulis entry yang menarik tentang contest anda (perlu diingat salah satu sebab orang tidak mahu menyertai contest adalah penerangan atau marketing untuk contest tersebut kurang mantap)

6-Buatkan sticky post untuk contest anda samada di sidebar, header atau post header.

Apakah kaedah contest yang popular?
Biasanya sesuatu contest yang disertai menghendaki peserta menulis post tentang contest tersebut di blog masing-masing dengan meletakkan sekali link kembali ke blog yang mengadakan contest.. itu yang paling popular. Tetapi anda juga boleh menggunakan kaedah yang berbeza..
contohnya:

1-Pembaca perlu membuat komen yang terbaik dan meletakkan link blog anda dalam blog mereka.

2-Buat pertandingan top commentators untuk satu-satu jangkamasa

3-Menggunakan twitter sebagai contest medium dan sebagainya.. (dengan idea anda)

Berapa kerap perlu mengadakan contest?
Ini bergantung pada tujuan anda membuat contest.. jika sekadar untuk suka-suka, anda boleh mengadakannya pada bila-bila masa.. tetapi jika untuk traffic:
-Periksa traffic yang mengujungi blog anda secara berkala dan perhatikan adakah ianya mula menurun jika ya.. anda boleh memulakan contest yang baru.

Berapa nilai hadiah yang sepatutnya ditawarkan?
Ianya bergantung kepada jenis contest anda.. adakah ianya sangat senang, agak susah dan sukar. Jika contest anda itu kategori sukar, pastikan hadiahnya juga agak lumayan atau tiada siapa yang akan menyertai contest anda.
Ini akan menyebabkan anda rasa.. berblogging itu 'boring..'

Oklah itu sahaja rasanya karutan ku.. kalau ada kekurangan atau yang tertinggal atau ada contest idea, sila bantu aku dengan menulisnya di ruangan komen..

{ 29 comments... read them below or add one }

Kill-Vearn said...

yup aku sokong ko nya artikel ni.. tapi malangnya aku takde fulus nak wat contest.. ape kata ko taja.. hehehe...

unknown said...

mcm terasa jer kat aku
contest yg aku buat pun x ramai yg nk masuk
mkin disebabkan terlalu awl lg ataupun hadiah x menarik

joegrimjow said...

contest ku pun tak laku
sebab kurang pomot contest 2 sendiri
sebukkkk

Zoul said...

Kill-Vearn

Boleh.. aku taja template free.. hi hi

Zoul said...

KhairiL's

Korang suka cabaran? suka hadiah istimewa?.. cepat terjun ke blog khairil.. gerenti tak menyesal seumur hidup...

Zoul said...

joegrimjow

Satu lagi .. diam2 ubi berisi nih.. blogger ni senyap jer buat contest.. tapi kalau korang jenguk blog dia.. hadiah.. best! jom jenguk.!

paan said...

khairil's

mungkin kerana waktu..yg aku perasan,agak ramai student yg menjadi blogger.dan skang ni musim budak2 u ngan kolej peksa..so, itu boleh mempengaruhi keterujaan mereka untuk menyertai contest2 yg sedang dianjurkan.Aku pun skang ngah exam.hehe

cuiit

memang bagus content2 dalam blog ko..teruskan menulis ya.

Zoul said...

paan

Terima kasih sila datang lagi dan marilah kita berkongsi ilmu sesama blogger...

chekgu Bani Hassim said...

tu arr...contest joe tu hadiah best giler...
hadiah lumayan, tapi takde promosi kut...

dan agak susah la contestnye...

aku pnh buat, skali je laa...
traffic meningkat jugak laa...
boleh tahan..

ko takmo buat nazz??

Milimilo said...

sbg seorang student,mmg xmampu nk buat contest2 nih..adiah contest joe best gile tp xde idea nk join..erm,tp sape follower 168 dkt blog milo bakal dpt choki2 tu kire contest ke x?heheh

Zoul said...

Chekgu BaniHassim

Aku tengah kumpul duit dalam tabung buluh.. cukup jer seribu... aku plak buat contest.. amacam?

Zoul said...

milimilo

Ok per.. itu pun contest gak.. contest kejor nombor.. hi hi

OREOO said...

waahh..bro pulak bler nk wat contest??ahem..haha

Zoul said...

OREOO

hi hi.. ongkos tak dak lagi... wakaka

humbleandmdoest said...

kalau ko buat top commentator komfem aku join...
walaupun hadiah xseberapa..
haha!

Zoul said...

humbleandmdoest

Bijak...bijak... aku memang ada plan nak buat tp aku tunggu kengkawan dah reda dulu...

menteil said...

yup! kadang2 masa juga kena ambil kira..
jangan pakai redah jer.. hehe..

tak perlu modal pon takper..
macam aku buat sekarang (sebenarnta bukan contest, tapi lebih kepada menghargai.. )
top komentator...
hadiahnya?
lekatkan banner si sidebar (top pulak tu)
see? tak pakai duit pon.. hehe.. (duit hosting jgn dikira =) )

Zoul said...

menteil

Ye..ye.. aku setuju benar apa yang dikata itu, penghargaan juga penting.. thanks bro

Kapten Luffy said...

contest aku x laku ;)

Naz said...

jarang masuk contest pesal bz. tp buat contest sememangnya bagus. kalo ada modal, jalan ajer.

KampungBoy said...

Tul tu nazz
contest nie kalau kena caranya
mmg boleh bikin lebat trafik
trafik vs income

zelo55 said...

ak nk wat contest...
takde duit...
so....
hadiah contest aku...dapat kawin ngn aku...
hua3...
haaa....
sape nk join angkt tgn meh angkt!!

hahahahaha...

ko wat la contest...ak nk join..ho3

Zoul said...

Monkey D Luffy

Ini yg aku paling tak caya tau... har har

Zoul said...

Naz

Contest tak semestinya kuarkan modal yg besar.. kadangkala cukup sekadar RM10.00 tau..

Zoul said...

KampungBoy

Betul tu.. dan ini diakui oleh blogger perofessional tau...

Zoul said...

zelo55

Hui..hui bahaya nih.. kalau yang menang kaum sejenis camner? aku buat contest bila org dah tak buat lagi... hi hi

Naz said...

hahaha.. aku sokong. kalo pandai guna modal rm10, boleh buatkan visitors nak join. 1 lg marketing kena baekk..

Anonymous said...

aku xpenah wat contest..

Mantra said...

Aku pun ingat nak buat contest. Nak tambahkan Backlink lagi ke blog2 lain. Tapi takde idea lak nak buat contest ape. Tengah kumpul budget tuk hadiah dari duit blogging. Harap-harap jadilah dalam masa terdekat ni...

Post a Comment