Link Teks Jadi Pelangi

by Zoul on 27 April 2009

Hari ni aku tak sibuk sangat jadi ada masa untuk buat dua benda..

Pertama:

Kalau korang hoverkan cursor ke atas teks yang ada link (pautan) pada blog ini, serta merta warnanya akan berubah-ubah mengikut warna pelangi..

Sila lalukan cursor pada ayat contoh ini : NAZZ COOL!

Kalau korang nak buat, aku rasa ini lah yang paling senang sekali

1-Untuk langkah-langkah mengedit template klik SINI.

2-Kemudian cari kod ini </head>

3-Tambahkan kod ini di atas kod tadi

<script src='http://www.geocities.com/cuitnazz/rainbowlinks.js'/>

4-Savekan template

Sekarang semua teks yang ada link atau pautan akan berubah warna bila cursor dihoverkan ke atasnya..

Kedua:

Aku buat template lagi.. kali ini theme macam yang diguna oleh Jerung perkasa pulak aku klon.. Tapi nampaknya klon yang ini aku cuma boleh kata 90% sama lah. Ada beberapa perkara yang perlu aku perbaiki untuk menjadikannya sama.
Kalau korang tengok featured post yang ada tu cuma hiasan semata-mata.. aku tak bubuh lagi linknya yang sebenar kerana tengah test samada s3slider yang aku guna ni buat template aku jadi slow loading ke tidak.. Manakala ruang iklan tu memang aku tak isi lagi.. kalau korang nak isi boleh gak...

Oh ya...nama template ni Rock Solid Theme asalnya untuk wordpress dan di reka oleh SEO Design dan aku cilok idea pulak dari theme yang Jaws guna sebab... aku minat...! wakaka


Note: Ada sesapa yang berminat nak guna template yang sama ni ker?

{ 46 comments... read them below or add one }

mahawira said...

Pertamax (ngerti kagak? He..he..)
Klo watnanya diedit, misalnya cuma dua warna atau tiga bisa gak yah...??
:)

joegrimjow said...

aku suka bab ni

Ikaa said...

hahaa..tuan joe sukee
;P
ehh..tulaa
bru prasan
template nih cam penah ku lhat
ko cilok rupenyerrr!
tuan jerung sila saman cuiit
hahahaha
:P

Unknown said...

yehaa.... teknik berapi macam ni
aku pernah cube mase aku kat blogspot.
tapi rasenye bile dah tukar ke WP ni.
aku bertambah malas untuk belajar CSS.
adoi ai~

Kapten Luffy said...

besnyer kalau pandai edit :)

Milimilo said...

wah..sukenye tulisan kale rainbow..xsbr nk try..erm,buat template sendiri tempek muke sebijik,baru puas hati..hehehehe..

Milimilo said...

yes..suda jadi..tenkiu :)

Anonymous said...

mcm berminat...tp kalo sama ada scandal plak..kah3!!!

jaws said...

aku nak saman!!!
haha..
sebijik cam aku nyer ko tiru erk?
haha..
tak puas ati aku..
aku nak aku sorg jer pakai theme ni supaya org lain jelouse..
nampak sangat ramai yg jelouse dengan theme aku..
haha..
paperpon tahniah sbb berjaya tiru..

Zoul said...

mahawira

Makasih.. mau mampir ya.. untuk pertanyaan itu, Saya menggunakan script dr TAKANASHI Mizuki dan warna telah disetkan.. jika mau perlu ditukar setting warnanya pada JS ya..

Zoul said...

joegrimjow

Silakan baluunnnn...!! he he

Zoul said...

Cookie Monster

Syyyy... eh jgn la kuat2.. nanti dia dengar tu.. eh pesal ko punya blog dh jadi banyak da...?

Zoul said...

Mr. Azman @ Kreuger

Tak per tak yah belajar CSS tu.. tp belajar yg lebih advance pastu kongsilah ngan kitorang yer...

Zoul said...

Monkey D Luffy

Kapten.. jgnlah merendah diri sgt.. ni namanya harimau sorok kuku nih...

Zoul said...

milimilo

Adus.. kalu muka cantik/encem tak per..bleh tempekkan.. tp klau mcm muka aku .. mau tak leh bukak blog tu...

Zoul said...

LifeSaver

Kalau ramai yg minat aku buatkan tutornya ngan templatenya.. tp kalau tak de yang nak .. aku ngan jaws jer yg pakai.. huk huk

Zoul said...

jaws

Jangan lah marah wahai penunggu gua.. memang template ni cun.. dan aku tengok kat web dah ada ramai yg sedang cuba untuk klon.. la la la

Ikaa said...

hahaaaa...at last..tuan jerung denga..
lalala~
eh,blog ak manyak?
tah..aku ade 8 blog da aku rase
isk3..
boring la wehh tengok blog aku tuh
tu pasal wat baru
:P
gile tamak kann??
ngehehe
>:)

Anonymous said...

sangat bagus la kau klon..
bila aku fikir balik...
blogger lebih memberi ruang kita berkreatif dari
WP (except yg berbayar oke).
hehehe. 8)

Zoul said...

Cookie Monster

Fuiyo.. banyaknye boleh anta g muzium buat koleksi tuh....

Zoul said...

troxs

Untuk yg percuma..itu betul.. tp kalau yg berbayar banyak yg bleh dibuat dgn wp tau.. walau macamana pun dua2 ada lebih dan ada kurang...

::alifdalmim:: said...

erm..bukan main cantek lg bila ada pelangi2 ni..hehe..erm, aku fobia la nk usik2 templete ni..dlu masa nk ubah templete blog aku dlu..habis sumer add korang terdelete..

kalo aku wat, jd mcm tu jgk ke nnti?

joegrimjow said...

waaa
da 8
camne buat 2??
huhu

Zoul said...

:: Alif :: Dal :: Mim ::

Rasanya tidak..sebab ini yg paling senang nak buat.. tp kalau takut jd paper.. save dulu template yer...

Zoul said...

joegrimjow

Buat apanya bro..?

Papa-Itam said...

apa pun terima kasih atas ilmu yang diturun kan tengok la sikit masa aku cuba buat...

Zoul said...

Papa-Itam

Sama-sama... sila..sila...

tailong said...

utk blog berbayar..camner ya

Nine said...

aku dah wat dah dulu rainbow text nih..aku rasa leh jugak letak kat page element..
wow template Jaws lawa..

Shitsurei Shimashita said...

pelangi?? naga likes pelangi :)

::alifdalmim:: said...

aku boleh jer nk buat..tp kene make sure aku spend kan time aku betul2 dpn l.top aku...baru ada keyakinan nk buat..hehehe

Zoul said...

tengku30

Alamak... tengku.. apa maksud soalan tu? aku kureng paham sikit la... soooriii

Zoul said...

9Nine

Betul..betul... betulll.. (upin & ipin punya style)

Zoul said...

Shitsurei shimashita

But pelangi dislike naga.. ho ho

Zoul said...

:: Alif :: Dal :: Mim ::

Tak per.. take your time..

Mohd Nasri said...

xde tmpt nk jerit..haha
ooo bnyk gk jmpe tutor psl link pelangi ni..
sesuai bg pmpuan..hehe

moonie said...

waa saya amatlah truja..

bagosla kamoo..dah lamer carik pasal nie..maseh iyer

unknown said...

terbaik dari ladang wokkk

tahniah

Zoul said...

Mohd Nasri Md. Nasir

Mari..mari.. semua pompuan.. kat sini ada pelangi..!!! he he he

Zoul said...

moonie

sama-sama yer...

Zoul said...

KhairiL's

Uit jgn tersalah ladang sudah...wookkk!

mie said...

wahh...
kena try ni..
mende baru...
thankz...
hahaaaaaa

Zoul said...

mie

Sila..sila..

Miss Aisyah said...

waah!!! nak try!!!
best ar ko..

Zoul said...

aisyah

Jemputlah yer..

محمد اظفر said...

adakah link teks ini hanya untuk blogspot jer.. bgaimana dgn blog berbayar seperti wordpress..

Post a Comment