Sakit Kepala... Tension

by Zoul on 25 April 2009

"Maaf buat pembaca semua.. aku tak ada idea lah"... "Entri mengarut ini terpaksa aku postkan kerana aku dah kehilangan semua daya ingatan untuk menulis entri.." "Sila hayati lagu yang paling aku suka ini.. aku ada sediakan sekali senikatanya.." maaf kerana aku tengah tak ada mood nak menulis entry...

Pernah tak anda terbaca entry yang sebegitu di dalam mana-mana blog? Memang tak dinafikan kadangkala mood kita untuk berblog tengah melonjak-lonjak tetapi.. tetiba idea pulak blurrr.. Apa yang perlu kita buat? Adakah kita akan post sahaja apa pun? Atau kita perlu tunggu kepala dah clear baru post kan sesuatu? Ingat walau apa yang sedang kita hadapi, pembaca blog kita tetap mengharapkan sesuatu untuk memuaskan nafsu mereka untuk membaca blog. Jadi apa keputusan yang terbaik perlu kita buat? Katakan lah kebetulannya blog kita pulak dah berminggu tak di update...

Ingat tak waktu mula-mula berblog dulu.. kadangkala satu hari kita boleh postkan entry sehingga tiga hingga empat post.. macam dah tak dan-dan lagi tu. Tetapi bila dah 'berumur' dalam berblog, nak buat satu entry pun kene hantuk kepala kat dinding baru keluar... itu pun separuh jer. Itulah kesilapan kita yang pertama dalam berblog. Sepatutnya kita kena bijak menjadualkan post entry kita.. rancangkan untuk postkan entry sehari sekali atau dua hari sekali.. Bila idea tengah melonjak tu... taip dan simpan kan dulu dan setkan tarikh untuk publish. Kalau kita tak buat begitu, ada kemungkinan kita akan terlupa kandungan yang kita terfikir tadi..."alamak terlupa pulak... tadi ada kat kepala dah.. aduhh"

Ok apa kata mulai dari sekarang kita rancangkan apa entri kita.. itu kalau kita ada idea, macamana kalau kita dah blurr...? Mungkin idea di bawah ini boleh membantu..

1-Mula membaca buku atau majalah terutamanya yang ada kena mengena dengan blog content kita.. Mungkin ada perenggan di dalam buku/majalah tersebut akan mencetuskan idea.

2-Cari di laman web tentang produk baru dipasaran.. anda boleh buat sedikit review tentang produk tersebut (lagi baik jika produk tersebut ialah produk yang digemari seperti handphone, Laptop, Pakaian, MP3 dan sebagainya)

3-Buat review blog yang anda minati dan beritahu pada tuan punya blog untuk dapatkan linkback dari mereka.

4-Buat entry credit buat pengomen blog anda (bersama-sama link blog mereka)

5-Blogger biasanya suka mencari sumber baru untuk template, theme dan widget.. jika anda boleh senaraikan site2 ini dalam blog anda... ia akan banyak membantu rakan blogger yang lain.

6-Buat entry untuk membantu mereka yang baru berblog.. listkan apa masalah yang pernah anda hadapi sewaktu berblog dulu dan apa penyelesaiannya.

7-Buat entry tentang satu-satu topik yang terhangat dengan ulasan anda sendiri.. buatkan agar ulasan anda itu nampak pro dan kontra.

8-Tuliskan sesuatu agak kontroversi dari pengalaman anda sewaktu muda, sewaktu dikampung, sewaktu di universiti atau sewaktu bila-bila lah..

9-Buat sedikit kajian diinternet dan paparkan keputusannya.. contohnya siapa lebih ramai? blogger lelaki atau blogger perempuan di Malaysia..

10-Buat ulasan tentang sesuatu yang ganjil atau menarik yang dijumpai sewaktu melawat blog kengkawan..

11-Kalau dah tak ada idea sangat.. cari video yang menarik di Youtube, letakkan di blog anda dan beri sedikit ulasan..

12-Buat entry teka teki yang melibatkan foto anda sewaktu kanak-kanak.

13-Kalau anda ada berhubung dengan sesiapa melalui YM atau yang sewaktu dengannya dan ada yang menarik dengan dialog tu.. paparkan di blog dan cerikan situasinya.

14-Ceritakan apa sahaja pengalaman anda..

15-Post entry yang anda dapat dari email anda.. sesuatu yang menarik yang boleh dikongsi kan bersama pembaca yang lain..

16-Letakkan sahaja game dan ajak kawan-kawan main sama2... he he

Dan sebagainya....

Ok itu sahaja karutan aku hari ini.. kalau ada salah dan silap... harap diampun wahai penunggu gua..

{ 39 comments... read them below or add one }

Ikaa said...

ehh besnyaaa atok nih selesaikan masaklah worang berblog
gracias..tapi aku taderk mud na apdate belog
ter emo kejap
de ubat tak?
:P

Zoul said...

Cookie Monster

La kenapa? sapa yg dh buat u jd teremo nih? britau alamat, email, no tel dia, facebook, friendster.. biar i kerjekan dier.. he he

Ikaa said...

eeeuuu...
i u i u..
:P:P:P
nah hamek no tepon die..
lalalala
tanak aa..
aku sedey
:P

Anonymous said...

wahhh..
bila aku xde keje then aku menulis blog bley x??
hehehe.
oke2..
pasni aku wat mengikut nasihat kamoo..
nak memuaskan nafsu pembaca kn?
hahaha.

Anonymous said...

memang lengkap! banyak aku boleh belajar... bukan selalu ada idea

huhuhu

Zoul said...

Cookie Monster

Uiii.. banyaknyer yg menjelir kat aku...

Zoul said...

troxs

Wakaka.. nafsu 'batin' yg ni bukan senang nak puaskan tau..

Zoul said...

Kapten

Adus.. aku yg sepatutnya kene blajar ngan kapten nih...

Ikaa said...

'Do you have any suggestions?Add your comment.Please dont spam!"

yeh2..aku nak spam..
lalalala
lalalalalala~
*aku tade muddd..silela trime pangai aku yang suke penuhkan commentbox worang
hahahaaa
:D:D:D:D:D:D

Naz said...

ingatkan tensen pesal apa la td.. nice n3. bnyk idea.

Dosz said...

yang ni ler apa yang org gelar "bloggers block". hehe

Zoul said...

Cookie Monster

Eiiii... eh eh eh dah nak melimpah ni... ahak ahak

Zoul said...

Naz

ten cent jer tuh....

Zoul said...

Dosz

Bloggers brain on the block... awookk!

unknown said...

sensei,
seperti biasa entry ko mmg berinfo
tahniah
x mcm entry dlm blog aku, kosong
sbb ada yg x suka singgah ke blog aku

hehe =)

Naz said...

10 cent? hehehe.. bole beli gula2 2 bijik..

joegrimjow said...

waaa
bgus2

ku pegang prinsip
iklas=tulis=baca

::alifdalmim:: said...

tips ni mmg berguna sangat..!!

Ir. hydir said...

yg no 16 tu best
letak link utk flash game ker
apa ker

tgk mcm diorang FIFA 09 online tu ..
hadiah gi tgk bola tu ..

hoho

chekgu Bani Hassim said...

entry kisah hidup kite, life ke, routine kite pun boleh jadi bahan ape...

Anonymous said...

nafsu membaca pembaca...
mmg susah nk dipuaskn..
bukn sume org ske apa yg kita tulis kn...

menteil said...

nice tips!

tapi kadang2 kontroversi tu makan diri, macam berlaku pada aku baru2 nie.. hehe...

haritz said...

kontrovesi aku tak berani ler.. huhu

Anonymous said...

terima ksih atas tunjuk ajar...tunjuk ajar ku sifu :)

Umi Nazrah said...

sekian, tamat sudah tutorial kita hari ini ^_^

Nine said...

cantekk Nazz..
Thanks 4 the tips lagi..
Ko cikgu ker Nazz.. @ upc student..
org panggil ko sensei ?
saja aku teka..

Zoul said...

KhairiL's

Uih uih jgn l ckp camtu.. aku tengok ko punyer pun ramai pengunjung bro...

Zoul said...

Naz

10 sen tapi kali tiga ratus la.. he he he

Zoul said...

joegrimjow

Ya aku setuju.. itu yg paling baik.. hati mau baik dan ikhlas beb...

Zoul said...

:: Alif :: Dal :: Mim ::

.. Hi hi.. sesamalah kita saling bantu membantu.. yer..

Zoul said...

Ir. hydir

..ramai yg buat camni tuan.. bila dh buntu..letak ajer game yg best2.. kalau soccer yg latest punya gerenti ramai yg syok main punya...

Zoul said...

Chekgu BaniHassim

Boleh juga tu... ini dipanggil blog diari...

Zoul said...

troxs

Betul tu.. mana lah kita mampu puaskan hati semua org.. tapi at least kita cuba jugalah kan...

Zoul said...

menteil

Ho ho ho.. sebenarnya lagi kontroversi lagi ramai yg dtg.. tp bila dh tak terkawal kita kene ending kan dgn cara yg terbaik...

Zoul said...

haritz

hu hu... aku pun tak berani kalau kontroversi yg besar-besaran nih...

Zoul said...

LifeSaver

Adus.. aku masih belajar lagilah, jgn la panggil aku sifu.. kita ni sesama sifu tau.. masing2 ada kelebihan yg tersendiri..

Zoul said...

9Nine

Bukan..aku bukan cikgu mcm chekgu banihasim tu.. aku cuma berkongsi apa yg aku tahu sahaja.. dan aku suka bertukar-tukar pendapat utk ilmu...

Milimilo said...

xsuka tulis 2entri dlm sehari..takut idea utk esoknye dah xde..blog akan diupdate 1entri 1hari tp kdg2 xbermanfaat sgt pon..suke sume tips kamu :)

Zoul said...

milimilo

Cara yg betul.. jgn gopoh kannn.. klau ada idea simpan dulu dlm diari.. next day baru post...

Post a Comment