My Blog Now Pagerank 8

by Zoul on 19 April 2009

Hu hu jangan tertipu dengan tajuk entry ni.. sebenarnya tajuk ni banyak kita boleh jumpa bila kita search di internet. Soalannya, kenapa begitu penting sehingga blogger akan mewar-warkan pagerank blog dia? Pada mereka yang sekadar bermain dengan blog untuk suka-suka perkara ini tidak begitu penting tetapi, jika anda merupakan blogger yang mencari extra income dengan blog.. memang ini yang dicari.. tetapi kenapa?

Ok ini sebabnya.. sebenarnya jika kita mahukan duit lebih tanpa perlu bersusah payah menyertai affiliate program, meletakkan iklan seperti Google Adsense, Advertlets, Nuffnang dan sebagainya anda cuma perlu buat dua perkara ini (boleh buat kedua-duanya atau salah satu sahaja)

1) Usahakan agar blog kita mencapai Pagerank 6 dan ke atas.
2) Usahakan agar traffic blog kita mencecah ribuan sehari.

Apa sebab? Jika blog kita mencecah PR6 dan ke atas:
1) Kita boleh promosikan Pagerank blog kita dan pengiklan akan menghubungi anda untuk meletakkan iklan disite atau blog anda (harga iklan anda yang tentukan) Biasanya bernilai sekitar USD300.00 hingga USD3000.00 seminggu.

2)Kita boleh jual link (untuk backlink) nilainya mengikut PR lagi tinggi PR lagi mahal sehingga mencecah ribuan dollar sebulan. Perlu diingat Google tidak suka dengan site yang menjual link dan biasanya jika Google dapat mengesannya PR blog atau site tersebut akan diturunkan mungkin dari PR8 ke PR4 dan sebagainya.

Apa gunanya backlink tu pada pembeli? Sebenarnya salah satu cara untuk menaikkan pagerank blog kita adalah dengan mendapatkan seberapa banyak backlink dari site atau blog yang ber PR tinggi. Oleh itu jika ada (dofollow) blog yang ber pagerank 8 link dengan blog kita... bila google membuat semakan pagerank.. secara langsung pagerank blog kita akan melompat naik. Sebab itu kadangkala kita lihat satu-satu blog itu langsung tidak mempunyai pengunjung atau komen pada entrynya tetapi berpagerank sehingga PR8.

Kalau blog atau site kita mempunyai pengunjung yang setia berjumlah ribuan atau puluhan ribu sehari:
1) Letakkan tawaran untuk ruang iklan di blog atau site anda (harga mengikut kekerapan dan kedudukan iklan tersebut) Biasanya jika blog anda memang bertraffic tinggi, anda tidak perlu buat tawaran kerana pengiklan akan sedaya upaya cuba menghubungi anda.. di sini anda boleh demand untuk harga iklan tersebut.

2)Jika anda mahu, anda boleh sertai affiliate yang bernilai tinggi dan juga adsense. Kerana lebih ramai yang mengunjungi blog anda, kemungkinan iklan anda akan diklik adalah lebih tinggi.

Namun perlu diingat, jika blog anda adalah blog yang menggunakan bahasa inggeris sebagai perantara... peluang anda akan lebih tinggi kerana marketnya tidak terhad pada satu-satu zon sahaja.

Memang terdapat blogger Malaysia yang mendapat keuntungan dari kedua-dua cara di atas, nanti jika ada kesempatan aku akan listkan beberapa blog Malaysia yang boleh anda lihat bagaimana mereka buat duit dengan blog. Mereka ini tidaklah begitu terkenal seperti Irfan Khairi dan sebagainya... tetapi masih boleh buat duit ribuan dollar seminggu dengan blog...


Check PR blog anda di SINI dan beritahu kawan-kawan pagerank blog anda..


Semua ini karutan aku semata-mata, harap maaf kalau ada salah dan silap

{ 41 comments... read them below or add one }

Ikaa said...

hahaaa!!
aku da cek PR aku
die tulis ur N/A is not available
sbb blog aku maseyhh baru ataupun pape yg swaktu dgnnyaa
cett..aku rase mesin PR tuh yg rosak
hahahahahaa
:P

Zoul said...

Cookie Monster

Wakaka pandailah ko buat lawak.. best best... suka ko jer mesin tuh rosak ek.. tp tk per jap lagi naik ke PR10 tu kalahkan chedet... hik hik

zelo55 said...

ha3...
ak pnye PR 2 je...

lme mne ak nk cpai PR 8 nih?

ho3

Zoul said...

zelo55

Ok per PR... aku PR1 selepas 3 bulan.. hu hu hu

Ir. hydir said...

blog bola aku PR 3
blog peribadi masih baru lagi ..tunggu bulan 6 :)

Kapten Luffy said...

info yg baik... baru ku tau

a.b geldofg said...

tq bro...sgt2 bguna

alhafezdistributor said...

tahniah.. semoga dapat yang ke 9. saya punya blog baru dapat 1 pagerank..
thanx for comment.

Zoul said...

Ir. hydir

Tahniah... insyaalah lepas PR 5 atau 6...kira oklah tu..

Zoul said...

Monkey D Luffy

Aik cam perli jer..kapten... hua hua hua

Zoul said...

a.b geldofg

Sama-sama yek..

Zoul said...

HaFez94

Boleh tu.. tapi kena usaha lebih sikit la...

unknown said...

huhu
info yg baru aku tau
blog aku PR 2

menteil said...

ada jugak yang menipu PR, Alexa dan user online..
tapi bukan susah pon nak check..

KampungBoy said...

Apa kata ko try naikn PR ko
pastu ley aku tmpang sekali
nak tengok berkesan x berkesan....
Huhuhhh
kadang Google nie smbg aja lbh

oktant said...

haha... tajuk kat atas tu mmg menarik perhatian. =D

p/s: baru nak study cara naikkan PR nih.

joe said...

PR-ku cuma 2, masih jauh dari 8...

Nine said...

Thanks 4 the tips nazz..
aku tak tau langsung bab2 nih..
nih baru aku tau apa fungsi PR tuh..

Shitsurei Shimashita said...

terima kasih atas info tersebut. cayok :)

StingRay said...

peh.....aku merapu-rapu ja dalam blog...x tau lak ada menda PR nih.....main nuffnang ja...tq beb!.. =}

joegrimjow said...

nak buat beribu2 gak la

Zoul said...

KhairiL's

Ok tu yeob....

Zoul said...

menteil

Ho ho ho.. itu nak glamer namanya...

Zoul said...

KampungBoy

Nanti..nanti... aku mintak google naikkan PR aku sampai 9/10 lepas tu aku bagi backlink percuma yek... hik hik

Zoul said...

oktant

Ok tu.. nanti kalau dah pandai kongsilah ngan member semua...k

Zoul said...

joe

Dah dekat lah tu.. kalau 0 lagi jauh.. hik hik

Zoul said...

9Nine

Sesama lah kita belajar yek...

Zoul said...

Shitsurei shimashita

Sama-sama...awoookkkk...!!!

Zoul said...

StingRay

Kalau dgn Nuffnang pun dh bleh buat duit... teruskan jer...

Zoul said...

joegrimjow

Silakan..silakan... ramaikan lagi jutawan bumiputera....

bd fabregas said...

aku nyer PR2 jek.. aku mmg nk terkejut dh ngan title entri ni td..

Zoul said...

bd fabregas

Wakaka.. kalau betul aku dh PR8, aku bagi link free jer.. kat ko amacam?

mahawira said...

@cuit
PR8? Wow that's great blog
Aku mau dong... Tapi kapan yah dirimu nyampe PR8

Zoul said...

mahawira

Lagi ku pikirin dong.. nggak tau bila ya...

DindaKanda said...

giler kentag blog ko pr8.. aku nak buat blog aku sampai pr12 la camni.. ohoho

Zoul said...

DindaKanda

Wakaka.. PR12..? aku nak mintak backlink bleh?

Eldy Voon said...

lol !!! pagerank gua mula-mula 1 tau, tpi ada satu period masa gua tidak update .. jadi sekarang o ?! lol !!

hanum said...

siplah postingannya. Thank's ya info sharingnya. Menuju TKP :D

chris said...

mantabz nie..sharing-sharing gan..hidup IT indonesia..:D

dimas said...

wih w udah coba check gan tapi page rank w lum naik...tapi thanks gan info ya..jangan lupa mampir gan share Information IT

Moch.Rasyid said...

Hmm...PR saya masih begitu begitu aja...heu...

@dimas, PR itu naeknya gak instant..butuh waktu..biasanya ada saat2 tertentu dimana Google memberikan PR... :D

Post a Comment