2010 Blog Melayu Masih Di Takuk Lama

by Zoul on 29 December 2009

Salam...

Kalau kita lawati laman Technorati dan klik "Technorati Top 100" apa yang kita akan jumpa? Ok check dulu di SINI. Adakah kita menjumpai blog yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di sini? Jawapannya..he he. Bagaimana kita hendak meletakkan blog yang berbahasa Melayu dalam kedudukan ini di situ? Jawapannya.. boleh ke?.  Bagaimana mereka meletakkan ranking pada satu-satu laman web atau blog? ...Semuanya adalah mengikut pada jumlah pengunjung satu-satu laman tersebut dan berapa banyak kali ianya di 'favouritekan' oleh pengunjung. Inilah dia kekurangan besar yang berlaku pada laman atau blog yang berbahasa Melayu..
 
Kalau kita perasan, pada kebanyakan blog yang kita lawati kita akan jumpa bahagian 'Share This', 'Add This' atau 'Twitt This'', biasanya pada bahagian footer atau post title. Atau mungkin dalam blog kita sendiri ada diletakkan pilihan 'Share This', 'Add This' atau 'Twitt This' untuk pembaca atau pelawat yang meminati post kita. Aku yakin semua blogger tahu apa itu 'Share This', 'Add This' atau 'Twitt This'... iaitu satu cara dalam 'social sharing'. Aku juga yakin para blogger tahu apakah kegunaannya... iaitu salah satu cara kita berkongsi entry atau post dengan 'membookmark' post tersebut ke laman social seperti Digg, Stumbleupon, Facebook, Delicious, Furl, Reddit, Technorati dan banyak lagi.

Persoalannya.. berapa ramai diantara kita yang mengguna pakai kemudahan tersebut atau secara mudahnya, pernah tak kita 'membookmark' entri rakan blogger kita supaya ianya dipaparkan di laman social? Boleh aku katakan di sini bahawa terlalu sedikit blogger Melayu yang melakukan ini. Buktinya, jika kita lawati laman social yang terdapat di internet..
terlalu sedikit post yang berbahasa Melayu yang boleh kita kesan. Di sana kita boleh jumpa entri atau post dengan berbagai-bagai bahasa dunia tetapi, bahasa Melayu tetap terpinggir. Persoalannya, siapa yang meminggirkannya? Jawapannya, kita sendiri sebagai orang MELAYU atau orang MALAYSIA. Bukankah dengan menyebarkan post atau entri yang berbahasa Melayu ke laman tersebut akan meningkatkan lagi kedudukan blog yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar.

Baik.. adakah semua ini berlaku disebabkan oleh sifat PHD yang memang kukuh di dalam sanubari orang Melayu? Kita tidak mahu orang lain melebihi kita. Maklumlah jika kita membookmark entri orang lain, maka blog orang tersebut yang akan dikunjungi pelawat atau pembaca dan bukannya blog kita. Tetapi jika semua blogger Melayu bersama-sama bantu membantu sesama kita bukankah blog kita juga akan terpapar sama. Tetapi dengan syarat... entri atau post kita hendaklah berkualiti atau menarik mengikut pandangan pembaca. Aku dapat bayangkan blog Melayu tidak lagi hanya dikenali disekitar negara nusantara bahkan diseluruh dunia. Bila aku klik pada Digg, Technorati, Delicious dan sebagainya aku akan jumpa post berbahasa Melayu. Bangga.. bangga..

Tetapi semua itu akan hanya tinggal bayangan jika kebanyakan blogger Melayu masih tidak tahu bekerjasama dan menggunapakai kemudahan yang terdapat di sana sini dengan bijak. Satu lagi yang aku perasan, di laman Blogger's Choice Awards juga sukar untuk menjumpai blog yang berbahasa Melayu yang 'dinominate'. Tetapi blog Malaysia yang berbahasa Inggeris boleh pula dijumpai di sana. Adakah kita tidak yakin dengan bahasa ibunda kita sendiri? Atau entri blog melayu tidak setanding dengan yang mengguna bahasa selainnya? Jangan lupa, ada berjuta manusia di luar sana yang boleh bertutur dan membaca dalam bahasa Melayu. Kita perlu berubah..! Jika tidak, selepas seratus tahun pun.. blog berbahasa Melayu tetap duduk ditakuk sekarang.

Kita tidak perlu risau, mereka yang tidak tahu berbahasa melayu pun boleh membaca blog kita. Banyak kemudahan atau translation widget yang boleh kita letakkan pada blog kita jika tidak pun, pembaca sendiri boleh mendapatkannya secara online dengan mudah. Baiklah.. ini yang perlu kita buat? Jika kita melawati atau membaca satu-satu post di dalam blog rakan kita dan kita rasakan post tersebut memang menarik.. hebahkanlah dengan menekan butang social bookmark yang terdapat pada blog tersebut.  Mudah-mudahan blog berbahasa Melayu akan lebih dikenali...

Mungkin ada diantara kita yang punya idea untuk mengaturkan satu projek untuk blog atau laman yang berbahasa Melayu... iaitu Projek Klik Bookmark... amacam?

Fikir-fikirkanlah... dan selamat berblog...

{ 16 comments... read them below or add one }

Eldy Voon said...

gengblogger.com mungkin akan dapat memberi penghargaan kepada blog berbahasa Melayu ^^

Zoul said...

Eldy...

Ye.. betul juge tu.. tetapi maksud saya.. kenapa tidak di arena antarabangsa...?

SHAHRUL HAIRY DOT COM said...

arek kaei pandangan keneng?

Bocah2 Melayu orak kompiden agak ney blog de`ea eneng boso mlayu,orak pun agak ey ney la isin karo boso mlayu.. huhu..

ok kang, arek mangan disek.. samekom.


www.javanesemalaysia.blogspot.com
Javanese Community

Anonymous said...

tapi tak mustahil kan???kalo bkn 2010...2020 ada blog melayu di situ

Rozita said...

akak pun tk pernah membookmark mana2 ntri.
just baca santai2 n tinggalkan komen
thats all

Naz said...

baru aku tau... ok gak idea projek baru tu...

Cik Cookie said...

berblog laa cara anda.
nak kena bambu ke,
puji melambung ke,
wat duit ke,
ilmu bagai ke,
terpulang...

ARIF ZARIPIN said...

betul tu...mgkn rakyat malaysia yang berblog ni masih x ramai sebab capaian jalur lebar kita x sampai pada sasaran....dan kurang pengetahuan...

azizan4444 said...

mostly belog melayu lebih kepada personal..tu yg ssh nak maju..hehe

Zoul said...

Salam...

Shahrul Shaharudin
Lho kok isin yo? kan boso ne dewe.. wallah...

Lifesaver
Insyaallah.. yang penting kita mahukannya begitu..

Rozita
Tak pe.. lepas ni kita bookmark reramai..

Naz
Belasah jer tuh..

Cik Cookie
Yup.. memang dengan cara kita.. dan klau kita minat dengan sesatu entry tak salah kalau kita hebahkan.. tol kan?

Muhamad Arif Bin Zaripin
Aku tak tau jumlah sebenar rakyat Malaysia yang berblog.. tetapi blog yang menggunakan bahasa Melayu/Indonesia jumlahnya beribu..

azizan4444
Blog antarabangsa yang berbentuk personal tetapi dikenali juga banyak.. jangan ambil kira blog politik yer..

Mario said...

bagus blog ko ni... aku suka... aku mmg tk pandai nk tulis yg baik2 cenggini... teruskn usaha ko weh... aku harp blog ko boleh jd blog melayu yg msk dlm senarai...

mohdisa said...

rasanya blog melayu dah berkembang pesat ni. dah byk blogger dari malaysia. :)

Umi Nazrah said...

harapnya ramai blogger melayu tampil dengan isi yg mengancam ;)

Zoul said...

Salam..

Mario,
Seram aku dengar.. aku cuma menyampaikan apa yang aku fikir boleh dikongsikan dan tak lebih dari itu.. anyway aku sebenarnya sgt berharap satu hari nanti akan ada blog berbahasa melayu yg dapat 'duduk semeja' dikalangan mereka itu...

mohdisa,
Aku setuju.. tetapi jgnlah sekadar popular di negara kita..

Nazra~
Aku pun begitu jua...

mesticun said...

Mudah-mudahan tahun 2010 menbuka peluang kepada kita Orang Melayu.buatlah dari sekarang ye.

Zoul said...

Salam..

mesticun:
Insyaallah... kalau semua Melayu bangga dengan Melayunya kita akan success...

Post a Comment