Terjunnnnn..

by Zoul on 25 March 2010

Dari jauh kelihatan lima orang kanak-kanak sedang berjalan seiring...
"Hari ni kita pergi memancing nak..?"
"Ala.. aku takut bapak aku marah lah nanti.."
"Nak takut apa..? bukannya kita memancing kat tengah sungai.."
"Memanglah ... tapi aku kan perempuan, bole ke memancing.?"
"Boleh aja lah.."

Itulah butir perbualan lima rakan baik iaitu Zoul, Diah, Zana, Azmi dan Zali. Mereka telah bersepakat untuk pergi memancing di tepi sungai tidak jauh dari rumah mereka.

Di bawah sepohon pokok bakau...

"Li.. ko bawak tak cacing tu.."
"Bawak.. tu ada kat dalam tin susu.."
"Hiii... kita gelilah dengan cacing tu.. jom Zana kita pergi ke sebelah sana.."
"Jom... set.."

"Hoi jangan main jauh-jauh tau.. nanti kalau bapak ko carik susah kitorang nanti.."
"Ya lah..yalah... macam mak nenek la ko ni.."

"Sebelah sini ada banyak ikan la.. tengok tu banyak betul..."
"Bongoklah ko ni... itu ikan belacak la, mana boleh pancing.."
"Hi..hi hii..."

"Hoi korang... kat sini lah ada banyak ikan...!!!!"
"Mana...mana..?
"Tu la.. ko ni ada mata letak kat mana...?"
"Ya lah.. mana ikan tu, aku tak nampak pun..."
:Itu lah yang tengah berenang-renang tu..."
"Ko lagi lah mengong dari aku.. itu kan ikan .. apa ya.. aku dah lupa pulak.."
"kah..kah..kah...."

Tiba-tba....

"Tolong...! tolong..!"
"Hei.. tu macam suara Diah jer tu.."
"Eh..Diah terjatuh dalam sungai lah..jom tengok.."
"jom..jom..jom..."

Disebabkan panik melihat Diah terjatuh ke dalam sungai dan perasaan ingin membantu maka..
Bedebush...!!!! ketiga-tiganya terjun ke sungai.

Bila masuk sahaja ke dalam air...

"Eh.. buat apa aku terjun ni... aku bukannya pandai berenang... alamak.."
"Gulp.. tolong!... gulp... gulp... tol.........."

Pandangan menjadi kabur... kemudian bertambah gelap......

Akhirnya pada petang itu dua orang kanak-kanak (sepatutnya seorang) telah berjaya diselamatkan dari mati lemas oleh rakan-rakannya.."

"Tu la ko... tak pandai berenang nak nak tolong orang lemas.. menyusahkan kitorang jer.."
"Isk..isk..isk....adeeehhh..."

Soalannya.. cuba teka.. siapa aku dalam cerita tadi..? hi hi
Nasihat aku.. fikir dengan tenang sebelum membuat apa-apa tindakan...

{ 14 comments... read them below or add one }

Ikin CikLi said...

jwpnnya Zoul kot. :)

Nine said...

menarik ceta nih keke tapi aku pun tak tau nak teka...

setuju dgn nasihat ko tuh :=)

Zoul said...

@Ikin CikLi
Ye ke.. betul ke.. hrmmmm

@Nine
Itu nasihat ciplak jer tu..

etomyam said...

hahaha...ada jugak bagusnya budak yg terjun tu, semangat nak bantu kawan, cuma salah kiraan aje. lepas ni pasti serik tak nak buat camtu dah kan :D

RaMa2UnGU said...

Hahahahahha.....rasanya la kn bro. 'aku' dlm crita di atas ialah incik Zoul..heheheheh

yana said...

errr... op kos la jwpn oleh org yg tulis crita ni..keh3..

suri said...

hantu yang dok dalam air kot..hehe

jgn mrh den cuma meneka jer..heheh

si[jari] telunjuk said...

aku ialah org yg kunon2nya nak selamatkan si diah tetapi akhirnya sama-sama hampir kelemasan...kesian aku

pak long said...

salam...
best citer ni....nanti nak copy buat bahan bantu ngajar BM pak long...
aku dalam citer tu ialah penulis sahaja..

Alai said...

he....menarik juga cerita ni.

SwEetForEst said...

penulis kot..

djambu puadovich said...

AKU kan PEREMPUAN...

tu la jwpnnye kot ;)

Jaws said...

kalau bukan ko sape lagi?
haha..
aku..

Zoul said...

@etomyam
Ha ha ha.. masa tu, apa pun dia tak pikir.. main terjun jer.. alahai

@RaMa2UnGU
Kalau dlm citer ni.. betul lah tu. tapi ....

@yana
Betul jugak tu ..kan.

@suri
Eh ada hantu dalam air ker..? adus, aku main terjun jer tu..

@si[jari] telunjuk
Kesian aku tu kan..kan..kan

@pak long
Sila..sila.. tak ada masalah.. aku dalam cerita ni.. memanglah aku.. tetapi maksud disebalik aku tu..

@Alai
Ye ke..? datang lah lagi. Ada banyak lagi ni..

@SwEetForEst
Betullah tu.. tapi siapakah aku sebenarnya..?

@djambu puadovich
Pergghhh.. sampai hati betul. Aku ni lelaki lah.. hi hi

@Jaws
Siot tol la.. memanglah aku bro.. tapi siapakah aku tu dalam hidup kita ini..

Post a Comment